Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
19.09.2021

Όταν η Monica Bellucci ήρθε στην Αθήνα, «έφερε την επανάσταση» της Μαρίας Κάλλας

Λίγα 24ωρα πριν την εμφάνισή της στο Ηρώδειο, όπου θα ερμηνεύσει αδημοσίευτα γράμματα και αναμνήσεις της Κάλλας, η Ιταλίδα ηθοποιός μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις, τα ρίσκα και τους φόβους της για το θεατρικό της ντεμπούτο.

Φωτογραφίες: Γεράσιμος Δομένικος / FOSPHOTOS

Κυριακή πρωί, βιαστικά βήματα επί της Σταδίου, κάμερες παντού τριγύρω. Στο Athenee, το παλιό Zonar’s, επικρατούσε ένας νοικοκυρεμένος, δημιουργικός χαμός και στον αέρα έπιανες μια γλυκιά αγωνία. Σε στιγμές, έκανες ησυχία μην και ακούσεις τα βήματά της να πλησιάζουν. Οι δημοσιογράφοι είχαμε μαζευτεί από νωρίς, είχαμε βγάλει τα τετράδια και τα στιλό μας και περιμέναμε να καταφτάσει η Monica Bellucci, μαζί με τον Tom Volf, τον Γάλλο σκηνοθέτη και συγγραφέα του βιβλίου «Μαρία Κάλλας: Γράμματα και Αναμνήσεις»

Αφορμή; Η ομώνυμη παράσταση που βγαίνει sold out, όπου και αν ανέβει. Στις 21, 22 και 23 Σεπτεμβρίου, η Monica Bellucci θα ερμηνεύσει κείμενα κι επιστολές της Ελληνίδας ντίβας της όπερας. Υπάρχουν πάνω από 350 αδημοσίευτα γράμματα της Μαρίας Κάλλας, γραμμένα από την ίδια στη διάρκεια 30 ετών, από το 1946 έως και το 1977. 

Δύο γυναίκες-θρύλοι θα «συναντηθούν» πάνω στη σκηνή, χάρη στον Tom Volf, ο οποίος πριν πάρει την απόφαση να κάνει αυτήν τη θεατρική παράσταση, είχε ήδη δημιουργήσει το ντοκιμαντέρ “Maria by Callas” και εκδώσει το αντίστοιχο βιβλίο. Να σημειωθεί εδώ ότι το βιβλίο κυκλοφορεί και στη χώρα μας από τις εκδόσεις Πατάκη, σε μετάφραση Ανδρέα Παππά. 

Η Monica Bellucci έφτασε στην κατάμεστη αίθουσα κι αφού σιγουρεύτηκε ότι μας κοίταξε και έγνεψε με προσήνεια προς όλους μας, κάθισε απέναντί μας, ανάμεσα στους Tom Volf και Γιώργο Λυκιαρδόπουλο, της εταιρείας Λυκόφως, και τα φλας των φωτογράφων δεν κώπασαν ούτε στιγμή, σε αντίθεση με τις πένες που κάπου-κάπου, έκαναν μικρές παύσεις, για να σηκωθούν τα κεφάλια και να αφουγκραστούν καλύτερα τον -γεμάτο συγκίνηση και έντονο συναίσθημα- λόγο της ηθοποιού. 

Τα γράμματα

«Το 2019 συγκέντρωσα όλα τα κείμενα της Μαρίας Κάλλας, για τα οποία έκανα έρευνα επί 5 χρόνια σε ολόκληρο τον κόσμο, καθώς ήταν διασκορπισμένα», είπε ο σκηνοθέτης. «Ήθελα να απεικονίσω την Μαρία, μέσα από την Κάλλας, από τα νεανικά της χρόνια στα ύψη της καριέρας της και τα ύστερα χρόνια. Δούλεψα πολύ κοντά με τη Μόνικα για να δημιουργηθεί αυτό το χρονολόγιο από τη νεαρή Κάλλας, η οποία είναι γεμάτη πάθος και φιλοδοξίες για την καριέρα της και την επόμενη Κάλλας, η οποία έχει φτάσει στην κορυφή, αλλά παλεύει με τα σκάνδαλα, μέχρι την Κάλλας της τελευταίας περιόδου, η οποία είναι θλιμμένη και σε απόγνωση. Θέλαμε να περάσουμε και στο κοινό αυτήν την πρόοδο, αλλά και τη μοναξιά της».

Στην παράσταση, κεντρικό ρόλο παίζει και το ερωτικό γράμμα της Μαρίας Κάλλας στον Αριστοτέλη Ωνάση. Το Ίδρυμα Ωνάση εμπιστεύτηκε το γράμμα στον Tom Volf, καθώς και το αυθεντικό πιάνο, το οποίο είχε δωρίσει ο Ωνάσης στην Κάλλας, και θα συνοδεύσει τις εμφανίσεις της Bellucci στο Ηρώδειο. «Είναι από τα πιο όμορφα ερωτικά γράμματα που γράφτηκαν ποτέ», σχολίασε ο Tom Volf, προσθέτοντας ότι ο τρόπος με τον οποίο το ερμηνεύει η Monica Bellucci, είναι «αληθινός και αυθεντικός, όπως θα το ένιωθε και η Κάλλας»

Δύο θρύλοι

Αυτό που συγκίνησε τη Monica Bellucci ήταν ότι από τη μία ήταν η ντίβα Μαρία Κάλλας και το τεράστιο ταλέντο της κι από την άλλη μια γυναίκα με «απλή καρδιά». Στην παράσταση θα αναδειχθεί περισσότερο η Μαρία, παρά η Κάλλας. «Μία γυναίκα με αυτήν την ευαισθησία και αυτήν την ευαλωτότητα έζησε μια γενναία ζωή, γιατί είχε το θάρρος να ακολουθήσει την καρδιά της», δήλωσε η Ιταλίδα ηθοποιός.

Έχω τόσο σεβασμό για αυτήν τη γυναίκα και για το πως έζησε τη ζωή της.

Είναι ρίσκο για την Bellucci να αναμετρηθεί με το καλλιτεχνικό ύψος και βάθος της Κάλλας; «Πήρα ένα ρίσκο, ναι, αλλά ξέρεις, όταν σου αρέσει κάτι, δεν μπορείς να πεις όχι. Αυτό που μου αρέσει στο θέατρο, παρότι είναι δύσκολο, είναι ότι έχει κάτι ειλικρινές, κάτι χειροποίητο, στη διαδικασία του. Όταν κάτι σε εμπνέει, απλά ακολούθησε το συναίσθημά σου. Έχω τόσο σεβασμό για αυτήν τη γυναίκα και για το πως έζησε τη ζωή της. Κάποιοι λένε ότι ήταν οξύθυμη, αλλά εγώ πιστεύω ότι ήταν ασυμβίβαστη. Απλά έκανε αυτό που ήθελε και ήξερε τι ήθελε και ήξερε γιατί», σχολίασε, με αστείρευτο δυναμισμό, η Monica.

Απλά έκανε αυτό που ήθελε και ήξερε τι ήθελε και ήξερε γιατί.

Η σχέση της Κάλλας με τον Ωνάση δεν έμεινε ασχολίαστη. «Θυσίασε όλη της τη νεότητα για την καριέρα της. Έβαλε την καριέρα, μπροστά από τα νιάτα της. Οπότε, όταν γνώρισε τον Ωνάση, απλά ανακάλυψε τη θηλυκότητά της και ήθελε να το ζήσει στο έπακρο, ενώ ήξερε τα ρίσκα. Γι’ αυτό την σέβομαι τόσο πολύ. Πιστεύω ότι ο Ωνάσης δεν ήταν η μεγαλύτερη πληγή της. Δεν είχε παιδιά, δεν είχε οικογένεια. Συχνά μιλούσε για τη δυστυχισμένη παιδική ηλικία που είχε και τις δύσκολες σχέσεις με τη μητέρα της. Είναι συγκλονιστική, για αυτό μιλούν όλοι για αυτήν σήμερα», είπε η Bellucci και αυτόματα η σκέψη γύριζε γύρω από το γεγονός ότι σήμερα όλοι μιλούν για τη Monica. 

Η Ιταλίδα ηθοποιός συνεχώς τόνιζε το πόσα πολλά έμαθε από αυτήν τη γυναίκα και πόσο την θαυμάζει. «Αυτό για το οποίο τη σέβομαι περισσότερο είναι ο τρόπος που χειρίστηκε τη μελαγχολία, με τόση αξιοπρέπεια. Ήταν τόσο αξιοπρεπής μέσα στον πόνο της, με συγκίνησε πραγματικά. Ήταν, επίσης, πολύ αφοσιωμένη στη δουλειά της, με όλη της την καρδιά και την ψυχή.»

Είναι συγκλονιστική, για αυτό μιλούν όλοι για αυτήν σήμερα.

44 χρόνια μετά τον θάνατό της, η Μαρία Κάλλας παραμένει τόσο επίκαιρη. «Άνθρωποι που δεν ακούν κλασική μουσική, έχουν ηχογραφήσεις της Μαρίας Κάλλας», ανέφερε ο Tom Volf. «Έφερε την επανάσταση στον κόσμο της όπερας και συνεχίζει να εμπνέει πολύ κόσμο. Έχει ένα μοναδικό τρόπο να ερμηνεύει και έκανε την όπερα δημοφιλή και προσιτή σε όλους, όχι μόνο σε μια ελίτ. Είναι μοναδική και η κληρονομιά της κι η επίδρασή της στη μουσική και τον πολιτισμό μας γενικότερα είναι πολύ σημαντική». 

Η Monica μέσα από την Μαρία 

Η παράσταση θα είναι σε διαφορετικές χώρες, σε διαφορετικές γλώσσες, δηλαδή στην ιταλική, τη γαλλική ή την αγγλική. Στην χώρα μας, θα χρησιμοποιηθεί η γαλλική γλώσσα. «Φοβάμαι, γιατί είναι πολλή δουλειά για ‘μένα, αλλά αυτή η άμεση προσέγγιση με τον κόσμο είναι τόσο δυνατή και ελπίζω να καταφέρω να δώσω το ίδιο συναίσθημα, το οποίο λαμβάνω. Είναι μια ανταλλαγή, στην πραγματικότητα και μια εντελώς καινούργια εμπειρία για εμένα», είπε, συμπληρώνοντας: 

«Είμαι σίγουρη ότι θα γίνω μια καλύτερη ηθοποιός μέσα από αυτό».

«Πρέπει να ευχαριστήσουμε την Μαρία Κάλλας, αν φτάσουμε μακριά. Είναι μια τόσο δυνατή γυναίκα και, πραγματικά, πάλεψε πολύ για την ελευθερία της. Χώρισε σε μια εποχή που στην Ιταλία απαγορευόταν το διαζύγιο. Με ενέπνευσε τόσο πολύ. Τα γράμματά της και οι αναμνήσεις της εμπλούτισαν την ζωή μου, όπως η μουσική την δική της ζωή, και ταπεινά, εύχομαι να μπορέσω να το μοιραστώ αυτό και με άλλους ανθρώπους»

Με αυτές τις λέξεις έκλεισε τη συνέντευξη η Monica Bellucci, χωρίς να αποχωρίζεται την ταπεινότητά της, από τη στιγμή που εισήλθε στο χώρο, μέχρι τη στιγμή που αποχώρησε, και ήταν παραπάνω από εμφανής και εκτιμητέα. Ο τρόπος που μίλησε για μια άλλη γυναίκα, εν προκειμένω την Κάλλας, ένα παγκόσμιο διαμάντι της όπερας, ο σεβασμός και ο θαυμασμός που ξεχείλιζε από κάθε της λέξη και κάθε της βλέμμα είναι μάλλον συστατικά που βρίσκεις σε πραγματικούς καλλιτέχνες. 

«Μαρία Κάλλας: επιστολές και αναμνήσεις», Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 21, 22 και 23 Σεπτεμβρίου 2021, ώρα 21.00. 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΠΟΛΗ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΘΕΑΤΡΟ : ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
TV SHOWS
ΤΕΧΝΕΣ

«Η τριλογία του Λεβάντε»: Ένα από τα σημαντικότερα μυθιστορηματικά χρονικά του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου

ΣΙΝΕΜΑ
NEWS