Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο

Ταξίδι στις ηπείρους από τη "multiculti" πλευρά της Αθήνας

Από την Πατησίων μέχρι την Ομόνοια, σε στοές και στενά, ο φακός της Popaganda περιηγήθηκε σε ταξιδιωτικά γραφεία αλλιώτικα απ' αυτά που έχουμε συνηθίσει. Ιδιοκτήτες από την Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές μας μύησαν (ξανά) στο offline booking.

05.12.2022
Φωτογραφίες: Νατάσσα Πανταζοπούλου

Η αλήθεια είναι πως εάν δεν είχε προηγηθεί η περιπλάνησή μας στα πολύχρωμα μαγαζιά της πολυπολιτισμικής Κυψέλης και η γνωριμία μας τότε με τους ανθρώπους στους οποίους μας οδήγησε, αυτό το άρθρο ίσως να μην υπήρχε τώρα. Ξεκινώντας για εκείνο του ρεπορτάζ από την ιστορική γειτονιά και φτάνοντας στο κέντρο της Αθήνας, παρατηρώντας όλο και περισσότερο τα πολυάριθμα μικρά travel agencies που ξεπηδούσαν γύρω μας, οι ορίζοντές μας άρχισαν να διευρύνονται. Παράλληλα, ένας καλός φίλος που εργάζεται στην Gulf Air, μου είπε μια μέρα: «Ρε συ, διαβάσαμε το θέμα σας για τα πολυπολιτισμικά μαγαζιά και μας άρεσε πάρα πολύ και σκέφτηκα πως θα ήταν πολύ ωραίο ένα αφιέρωμα στα multicultural ταξιδιωτικά γραφεία της Αθήνας».

Και έτσι κι έγινε. Παρέα με τον φακό της Νατάσσας Πανταζοπούλου και με σημειώσεις από τις συστάσεις του φίλου μου, βγήκαμε στους δρόμους της πόλης αναζητώντας τα γραφεία εκείνα που θα μας μιλούσαν για ταξίδια διαφορετικά απ' όσα έχουμε συνηθίσει να κάνουμε. Ταξίδια που στον πυρήνα τους έχουν την επιστροφή των ανθρώπων στις πατρίδες και τις οικογένειές τους - προς όλες τις ηπείρους.

Ξεκινώντας ένα ηλιόλουστο πρωινό του Νοέμβρη από την Κυψέλη και την Πατησίων, καταλήξαμε στην Ομόνοια, εκεί όπου το ένα travel agency στεγάζεται δίπλα στο άλλο, σε στοές, κεντρικούς δρόμους και στενά. Με τους ιδιοκτήτες τους, μιλήσαμε για τους προορισμούς των γιορτών, τους τόπους καταγωγής τους, την εργασία μετά την εποχή της καραντίνας, αλλά και για τους ανθρώπους που θα προτιμήσουν να αναπτύξουν μια σταθερή σχέση εμπιστοσύνης και να στηρίξουν μια μικρή επιχείρηση, από το να αφεθούν στην αβεβαιότητα και τον απρόσωπο χαρακτήρα του online booking. 

Arsal Travel

ethnic travel agencies

Ξεκινώντας τη βόλτα μας, στην οδό Κεφαλληνίας στην Κυψέλη και το Arsal Travel, συναντήσαμε τον Ashyan από το Πακιστάν, ο οποίος μας είχε υποδεχτεί εγκάρδια όταν πραγματοποιήσαμε το ρεπορτάζ για τα μαγαζιά της περιοχής. Μισό χρόνο μετά, η δουλειά για τον ίδιο και τον πατέρα του, Arsal, πηγαίνει όλο και καλύτερα ύστερα από την άρση των περιορισμών για τον Covid-19 και παρά τις αυξήσεις που σημειώνονται στις τιμές των εισιτηρίων, ενώ σε αυτό έχει συμβάλλει σημαντικά και η περίοδος των γιορτών που πλησιάζει.

Κάθομαι στον καναπέ του Arsal Travel και αρχίζω να συζητάω με τον Ashyan για τους ανθρώπους της αφρικανικής κοινότητας που αποτελούν τους πιο σταθερούς πελάτες τους. «Ταξιδεύουν κυρίως προς στην Αφρική, για να ανταμώσουν τις οικογένειές τους. Οι περισσότερες κρατήσεις για τα Χριστούγεννα έχουν γίνει ήδη από Αύγουστο-Σεπτέμβριο γιατί ένα εισιτήριο, για τη Νιγηρία π.χ., που μπορεί τότε να κόστιζε 700 με 800 ευρώ, τώρα κοστίζει πάνω από ένα χιλιάρικο», μου εξηγεί.

ethnic travel agencies

«Υπάρχουν φυσικά και ντόπιοι που θα έρθουν σ' εμάς για να κλείσουν διακοπές στην Ευρώπη με τις οικογένειές τους. Το Παρίσι και το Λονδίνο είναι δύο από τους πιο περιζήτητους προορισμούς γι' αυτή την περίοδο», μου λέει ο Ashyan. «Έχουμε τους σταθερούς πελάτες μας. Αν και δουλεύουμε σχεδόν με όλες τις αεροπορικές εταιρείες (Turkish, Ethiopian, Aegean κλ.π.), υπάρχουν άνθρωποι που φοβούνται και θέλουν να ταξιδεύουν με συγκεκριμένες εταιρείες».

Η συζήτησή μας φτάνει στη συρρίκνωση της αγοράς του offline booking εξαιτίας της κυριαρχίας των online αγορών. «Αρκετός κόσμος, βέβαια, εξακολουθεί να προτιμάει την ασφάλεια και την εμπιστοσύνη του γραφείου από το να κλείσει ένα εισιτήριο στο διαδίκτυο, και αρκετοί φοβούνται να βάλουν τα στοιχεία της κάρτας τους για να κάνουν μια συναλλαγή. Αν και το online booking μας έχει κάνει ζημιά στον όγκο της δουλειάς, μπορώ να πω πως πηγαίνουμε αρκετά καλά», μου τονίζει ο Ashyan. 

Λίγο πριν τον αποχαιρετήσουμε και συνεχίσουμε την εξερεύνηση, του ζητάω μερικά tips για να κάνουμε πιο εύκολη τη διαδικασία του check in στο αεροδρόμιο. «Αν έχεις 2-3 βαλίτσες δεν μπορείς να κάνεις online check-in, πρέπει να πας στο αεροδρόμιο. Εμείς κάνουμε και online check-in στους πελάτες μας όταν πρόκειται για την 8κιλη βαλίτσα. Έχοντας κάνει το check in, εάν κάποιος ταξιδεύει στην Ευρώπη, μπορεί να πάει και μία ώρα πριν στο αεροδρόμιο και να αποφύγει αρκετή ταλαιπωρία. Για μακρινούς προορισμούς όπως η Αφρική όμως, το check in γίνεται αποκλειστικά στο αεροδρόμιο». 

Dream Travels & Tours

Φτάνοντας στην Πατησίων και την Πλατεία Αμερικής, συναντάμε το ταξιδιωτικό γραφείο "Travels & Tours", οι ιδιοκτήτες του οποίου κατάγονται από το Μπαγκλαντές. Αν και στην αρχή, βλέποντάς μας, υπήρξαν αρκετά διστακτικοί, στη συνέχεια εμπιστεύτηκαν τις προθέσεις μας και μας μίλησαν για τη δουλειά τους.

Οι πελάτες τους είναι κυρίως άνθρωποι της αφρικανικής κοινότητας, οι οποίοι ταξιδεύουν όλο τον χρόνο προς και από την Αφρική. Υπάρχουν ωστόσο και αρκετοί Έλληνες της περιοχής που θα τους προτιμήσουν, καθώς γνωρίζουν πως θα φροντίσουν να βρουν για εκείνους τις πιο χαμηλές τιμές στις πιο ευνοϊκές περιόδους του έτους.

Πέρα από τα αεροπορικά εισιτήρια, το γραφείο διαθέτει και κάθε λογής gadgets - από κινητά μέχρι tablets, ενώ προσφέρει και την υπηρεσία MoneyGram, μέσω της οποίας γίνεται online μεταφορά χρημάτων από χώρα σε χώρα.

GR Bollywood Travel

Από την Πλατεία Αμερικής, παίρνουμε το τρόλει με προορισμό την Ομόνοια. Πρώτη στάση, στο GR Bollywood Travel και σε έναν από τους πιο έμπειρους επαγγελματίες του χώρου, με καταγωγή από την Ινδία. Όπως με πληροφορεί ο Ramesh Kumar Basra, έπειτα από το εγκάρδιο καλωσόρισμά του και τους χυμούς που μας προσφέρει, το μαγαζί στεγάζεται στην πιο φαρδιά στοά της Αθήνας, στην Παναγή Τσαλδάρη.

«Είμαστε εδώ στη στοά από το 2012 και με το αντικείμενο ασχολούμαι τα τελευταία 15 χρόνια. Στην Ελλάδα ήρθα το 1995 όταν και πήρα την υπηκοότητά μου. Οι γονείς μου είχαν επιχείρηση στην Ινδία και έχασαν όλα τα λεφτά τους. Έτσι αποφασίσαμε να έρθουμε στην Ελλάδα διότι έχουν εδώ γνωστούς που μας βοήθησαν να βγάλουμε βίζα», μου λέει ο Ramesh. 

«Εμείς έχουμε μάθει από την πατρίδα μας να εξυπηρετούμε στο μέγιστο τους πελάτες μας. Όποιος μπαίνει πρέπει να εξυπηρετείται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στο μαγαζί έρχονται άνθρωποι απ' όλο τον κόσμο. Έρχονται Ασιάτες Αφρικανοί, Μεξικάνοι, αλλά και Έλληνες του εξωτερικού που επιστρέφουν από την Αυστραλία και την Αμερική για να ζήσουν και πάλι στην Ελλάδα ή να δουν τους συγγενείς τους», μου αναφέρει.

«Γνωρίζω ότι δεν μπορώ να ανταγωνιστώ τις αλυσίδες και τις μεγάλες επιχειρήσεις και πλέον το έχω αποδεχτεί. Εμείς όμως έχουμε τον κόσμο που εμπιστεύεται την εμπειρία μας και τη φροντίδα που θα του παρέχουμε. Δουλεύουμε 12 μήνες τον χρόνο και οι πελάτες μας το ξέρουν αυτό, γιατί ταξιδεύουν αναγκαστικά - όχι για λόγους αναψυχής - για να δουν τους συγγενείς τους», μου εξηγεί ο Ramesh.

«Επίσης ξέρουν ότι δεν θα χάσουν τα λεφτά τους σ' εμάς. Έχουν γίνει πολλες απάτες ανά τα χρόνια, με πιο χαρακτηριστική εκείνη της Air Fast Tickets του Νίκου Κοκλώνη. Η εταιρεία είχε συσσωρεύσει οφειλές ύψους 45 εκατ. ευρώ από τη δραστηριοποίησή της σε Αγγλία, Γερμανία και Ελλάδα, με αποτέλεσμα η διεθνής ένωση αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) να τη θέσει σε καθεστώς default», μας γνωστοποιεί.

Ένα ακόμη όφελος που θα αποκομίσει όποιος απευθυνθεί στο GR Bollywood, είναι ότι ο Ramesh, λόγω της καταγωγής του, μπορεί να προσφέρει τις καλυτερες τιμες, παροχές αλλά και tips για όσους θέλουν να ταξιδέψουν στην Ινδία. «Ο ελληνικός λαός δεν ξέρει πολλά για την Ινδία.Είμαστε 1,4 δις άνθρωποι με 900 διαφορετικές διαλέκτους και υπάρχουν τόσα πολλά να εξερευνήσει κανείς στην Ινδία. Το 10% του πληθυσμού είναι πάμπλουτο, δεν ξέρουν τι έχουν! Έχω απευθυνθεί μέχρι και στο Υπουργείο Εσωτερικών για να εκπληρώσω το όνειρό μου, να φέρω κάποια στιγμή παραγωγές του Bollywood εδώ». 

Όπως μας ενημερώνει ο ιδιοκτήτης του GR Bollywood, «Μπορεί η online αγορά να επικρατεί, ιδιαίτερα στις νεαρές ηλικίες, όμως το 40% των εισιτηρίων παραμένουν offline. Είναι πολύ μεγάλη η αγορά. Εγώ είμαι επίσημο μέλος της ΙΑΤΑ και της ESTA, πράγμα που αποδεικνύει πως η δουλειά μας είναι απόλυτα αξιόπιστη. Δουλεύουμε σχεδόν αποκλειστικά με πτήσεις προς και από το εξωτερικό, ενώ κομμάτι της δουλειάς μας είναι και η έκδοση βίζας».

Έχοντας περάσει αρκετό χρόνο μαζί με τον Ramesh, λίγο πριν τον αποχαιρετήσουμε για να κατευθυνθούμε στα επόμενα γραφεία, μας λέει πως στο agency του έχουν έρθει ακόμη και πελάτες με σκοπό να πάνε στο Κατάρ και να δουν το Μουντιάλ, πληρώνοντας μεγάλα ποσά. «Ο κόσμος έχει παραπάνω ανάγκη να ταξιδέψει μετά τον εγκλεισμό της καραντίνας. Αυτές τις γιορτές έχουμε πολλές κρατήσεις για Πακιστάν, Ινδία, Αίγυπτο, Αφρική, αλλά και Ευρώπη», καταλήγει.

Imtiaz Travel

Λίγο πιο κάτω από το GR Bollywood, στην οδό Σοφοκλέους, βρίσκεται το Imtiaz Travel με πολυετή εμπειρία σε προορισμούς όπως το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές, η Ινδία και η Αφρική. Ο ιδιοκτήτης του, Imtiaz, κατάγεται από το Πακιστάν και διατηρεί το μαγαζί εδώ και 16 χρόνια, ενώ ζει στην Ελλάδα τα τελευταία 22 χρόνια. 

«Έχω ταξιδέψει πολύ στη ζωή μου λόγω της δουλειάς. Τα εισιτήρια έχουν ακριβύνει πλέον λόγω του πολέμου και της ενεργειακής κρίσης, όμως ο κόσμος ταξιδεύει όσο μπορεί», μου λέει. «Πέρα από το κεντρικό γραφείο, έχω ανοίξει και παραρτήματα στη Ζήνωνος στην Ομόνοια, στα Κάτω Πατήσια, στη Νέα Ιωνία, και στα Οινόφυτα».

«Ο κόσμος που ταξιδεύει σε μακρινούς προορισμούς, συνήθως κλείνει αρκετούς μήνες πριν τα εισιτήρια. Έχουμε ακόμη και πελάτες που πάνε στο Κατάρ για το Μουντιάλ. Πολλοί μεταφέρουν και χρήματα, μέσω του MoneyGram, προς το Πακιστάν, την Ινδία, το Μπαγκλαντές και την Ευρώπη. Έχουμε τους σταθερούς πελάτες μας που μας εμπιστεύονται και μας προτιμούν εδώ και χρόνια».

Sardar Travel

Τους πετύχαμε μόλις δύο μήνες αφότου άνοιξαν το γραφείο τους. Τα δύο ξαδέλφια από την Ινδία, μας υποδέχονται στο "Sardar Travel" μιλώντας με ενθουσιασμό για το εγχείρημά τους και για όσα ονειρεύονται. «Αν και λειτουργούμε εδώ και πολύ λίγο καιρό και υπάρχει πολύς ανταγωνισμός, προσπαθούμε σιγά σιγά να χτίσουμε την πελατεία μας. Προς το παρόν έχουμε κυρίως Ινδούς πελάτες», μου περιγράφουν.

Εκείνο στο οποίο σταθήκαμε περισσότερο όσο παραμείναμε στο γραφείο τους, ήταν η αγάπη και ο σεβασμός με τον οποίο μας μίλησαν για την καταγωγή και τη θρησκεία τους. Και οι δύο τους είναι Σιχ. Δεν τρώνε κρέας, ούτε τα παράγωγα των ζώων, δεν πίνουν αλκοόλ και δεν καπνίζουν. «Ο Σιχ είναι όπως ο Χριστός για εσάς», μας λένε προσπαθώντας να μας βοηθήσουν να καταλάβουμε περισσότερα πράγματα για τη θρησκεία τους.

Λίγο πριν τους αποχαιρετήσουμε, μου δίνουν στο χέρι ένα χαρτάκι με τη διεύθυνση της Εκκλησίας των Σιχ στον Ταύρο - και κάπως έτσι αρχίζουμε να σκεφτόμαστε τις επόμενες περιηγήσεις μας στην πόλη.

ταξιδιωτικά γραφεία

Έχοντας εφοδιαστεί με ιστορίες, κουλτούρες και εικόνες, κάνουμε δύο τελευταίες στάσεις στην Ομόνοια, στο Angel Tours, ο ιδιοκτήτης του οποίου είναι από την Ινδία, και στο Byzantine Travel, οι ιδιοκτήτες του οποίου κατάγονται από το Μπαγκλαντές. Αν και δεν ένιωσαν άνετα να μας μιλήσουν, μας επέτρεψαν να φωτογραφίσουμε τους χώρους τους ενώ εκείνοι συνέχιζαν να εξυπηρετούν τους πελάτες τους.

Angel Tours

Byzantine Tours

  

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΠΟΛΗ
NEWS
JUST PUBLISHED
Save