Colossal (3/5)
Κωμωδία φαντασίας σε σκηνοθεσία και σενάριο του Nacho Vigalondo, με τους Anne Hathaway, Jason Sudeikis, Tim Blake Nelson κ.ά., διάρκειας 110 λεπτών, σε διανομή της Odeon
Κατεστραμμένο party girl ανακαλύπτει πως το φρικαλέο τέρας που ποδοπατά τη Σεούλ της Νοτίου Κορέας είναι με κάποιο μυστηριώδη τρόπο απευθείας συνδεδεμένο με τον υπό κατάρρευση ψυχισμό της, το αληθινό break down, όμως, ξεκινά όταν απέναντι στο τέρας εμφανίζεται κι ένα γιγάντιο ρομπότ.
Μια σκαμπρόζικη αλληγορία για το τέρας που κρύβουμε όλοι μέσα μας, το φιλμ του Nacho Vigalondo (των Cronocrimenes και V/H/S: Viral) είναι το πέρα για πέρα απολαυστικό και εντελώς πανάξιο πέρασμα ενός Ευρωπαίου του cult, στο παγκόσμιο κινηματογραφικό mainstream αξιώσεων. Πανάξιο όχι μόνο γιατί το Colossal αποτελεί τον πρώτο απ’ τους genre πειραματισμούς του σκηνοθέτη που γυρίζεται στ’ αμερικάνικα, με δροσερούς και λαμπερούς αστέρες στην αφίσα, αλλά και γιατί παίρνει μια ιδιοφυή μικρή ιδέα ενδο-genre-ικής κατανάλωσης, και την μεταμορφώνει σ’ ένα σπαρταριστό θέαμα, προσβάσιμο ακόμη και από τον πιο άγουρο από τους θεατές του σινεμά είδους.
Χρησιμοποιώντας για αφηγηματικό του άξονα ένα concept που θα μπορούσε να έχει βγει απ’ το μυαλό του Charlie Kaufman, αλλά χωρίς να το πιάσει και να το δέσει δεκαπέντε κόμπους γύρω απ’ την πολυεπίπεδη υπαρξιακή δριμύτητα για την οποία είναι γνωστός ο μανιακός Νεοϋορκέζος δημιουργός του Being John Malkovich, το σενάριο του Vigalondo κρατά την αφήγησή του στρωτή, ρυθμική κι ευκολοχώνευτη, φινιρισμένη με μπριόζικη, σπιντάτη σκηνοθεσία.
Παλμό στην καρδιά της ταινίας του, παρέχουν οι απολαυστικές ερμηνείες ενός πρωταγωνιστικού διδύμου που, όσο σου μαλακώνει την ψυχή με τη φυσική χημεία του οργανικού, διακριτικού κι ανασφαλούς ρομάντζου που εξελίσσεται ανάμεσά τους, άλλο τόσο σου σφίγγει το στομάχι όταν η σχέση τους μεταλλάσσεται σε μια σκοτεινή δυναμική επιβολής, κι απειλητικής υφέρπουσας οργής.
Ανατρέποντας τη γλυκόπικρη ρομεντί με ένα πορτρέτο συναισθηματικής τοξικότητας που ανυψώνει σε στοιχειωτικά επίπεδα ο Jason Sudeikis επιδεικνύοντας σπάνιο ερμηνευτικό εύρος, ο Vigalondo αλλάζει τον τόνο αρκετά για να υπενθυμίσει ότι ανέκαθεν τα κτήνη των creature features του είδους διαβάζονταν ως αλληγορικές απεικονίσεις του φόβου και του άγχους του συλλογικού υποσυνείδητου. Εν προκειμένω όμως, ο Ισπανός πάει το concept ένα βήμα παραπέρα, συγκεντρώνοντας το συλλογικό σ’ ένα πολύ συγκεκριμένο ατομικό υποσυνείδητο, και προσφέροντας έτσι μια νοστιμότατη, εκλαϊκευμένη, αλλά συγχρόνως ξύπνια και ζωηρή παραλλαγή μιας απ’ τις ουσιαστικότερες ιδέες στην καρδιά του σινεμά του φανταστικού εν γένει: ότι τα τέρατα κι οι δολοφόνοι και οι δαίμονες που κρύβονται στα σκοτάδια και τις γωνίες των διαδρόμων του μυστηρίου, του σασπένς, της φαντασίας και του τρόμου, δεν είναι τίποτε άλλο από δημιουργικές, δραματοποιημένες παραλλαγές των τρομερών σκοταδιών που πηγάζουν απ’ τα πάθη και τα παθήματα που συνθέτουν τους εαυτούς μας.
Interlude City of a Dead Woman / Η Πόλη της Σιωπής (1,5/5)
Δράμα σε σκηνοθεσία και σενάριο της Άντζελας Ισμαήλου, με τους Bernard Hill, Shaun Benson, Άντζελα Ισμαήλου, Γιάννη Βόγλη κ.ά., διάρκειας 122 λεπτών, σε διανομή της StraDa Films
Ένας καθολικός ιερέας σε αναζήτηση των πηγών της πίστης, φτάνει στο ιερό νησί της Πάτμου όπου βρίσκει τον καταδικασμένο έρωτα στο πρόσωπο μιας γυναίκας που προσπαθεί να κρυφτεί από τους δαίμονες του παρελθόντος της, αλλά την βρίσκουν με τη μορφή ενός ταυρομάχου που εκτός απ’ τις πληγές του κορμιού, τον ταλαιπωρούν κι αυτές της ψυχής.
Ευλογημένη με μια υποστηρικτική ερμηνεία μαγνητική και διακριτική συγχρόνως σ’ αυτήν την πρώτη της μυθοπλαστική απόπειρα, η Άντζελα Ισμαήλος βρίσκει στον Bernard Hill αναπάντεχο γιατρικό στην ασφυκτική σοβαροφάνεια που πνίγει την λυγμόλαλη, πηχτή και κολλώδη λυρικότητα της αφήγησής της, την οποία δεν μπορούν να απαλύνουν ούτε οι ζηλευτές αξίες παραγωγής, ούτε η σκηνοθετική επάρκειά της, ούτε το στιλάτο φινίρισμα των εικόνων της, αλλά ούτε και το πολυσυλλεκτικό cast με τις guest εμφανίσεις από βαριά κοσμαγάπητα χαρτιά εγνωσμένου κύρους, όπως ο Γιάννης Βόγλης, η Ρούλα Πατεράκη, ή ακόμη και ο Δημήτρης Λιγνάδης, που εμφανίζεται για κανέναν απολύτως λόγο πέρα απ’ το να προσφέρει το οικείο πρόσωπό του σε μια απ’ τις πολλαπλές άχαρες σκηνές επεξηγήσεων μιας πλοκής που ποτέ δεν αποκτά σάρκα.
Αντίθετα, ενταγμένα όλα αρμονικά στην υπηρεσία της δύσκαμπτης, βαριάς κι ασήκωτης τονικότητας της σκηνοθέτιδας, επιτείνουν ακόμη περισσότερο το αίσθημα ασφυξίας που προκαλεί η ιστορία της, μια ιστορία που φιλοδοξεί να αναδείξει την απελευθερωτική, ανακουφιστική δύναμη της πίστης, του έρωτα, της αποδοχής και της συγχώρεσης, αλλά καταφέρνει αντίθετα να υπογραμμίσει μόνο το βάρος της πομπώδους αυταρέσκειάς της. Χαρακτηριστικό των αστοχιών της δραματουργίας αποδεικνύεται το γεγονός ότι τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια του σεναρίου είναι τα γεμίσματα της πλοκής με διάφορες χαριτωμένες ανεκδοτολογικές αναφορές στις πολιτισμικές καταγωγές του Χριστιανισμού, οι οποίες θα γέμιζαν ευχάριστα μια βραδιά θρησκειολογικού trivial pursuit, ιδιαίτερης μνείας αξίζει ωστόσο ο σκηνογραφικός μινιμαλισμός που επιλέγει η σκηνοθέτις, ταιριαστός τόσο με τη θρησκευτική θεματολογία της ταινίας, όσο και με τον ασκητικό χαρακτήρα του τοπίου και της κουλτούρας της Πάτμου που φιλοξενεί τα τεκταινόμενα.
Επίσης στις αίθουσες:
Βικτώρια Θεοδώρου: Τα Κύματα που με Δίδαξαν το Ανυπότακτο
Χαρακτηριστική εκπρόσωπος της Α’ Μεταπολεμικής Γενιάς, η Χανιώτισσα ποιήτρια πεζογράφος Βικτώρια Θεοδώρου είχε συμμετάσχει ενεργά στην Εθνική Αντίσταση στα γυμνασιακά και φοιτητικά της χρόνια, γνωρίζοντας τους διωγμούς και τις εξορίες που διαμόρφωσαν το έργο και τις ημέρες της, τα οποία και αφηγείται. Ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία και σενάριο του Κώστα Νταντινάκη, με την Βικτώρια Θεοδώρου, διάρκειας 80 λεπτών, σε διανομή της New Star.
Ο Ελκόμενος επί Κρημνού, Κρήτη 1947
Μαινόμενου του Εμφυλίου στα Χανιά, παρακρατικοί της ομάδας Παύλου Γύπαρη απάγουν δολίως από το σπίτι του τον αγωνιστή ιερέα του ΕΑΜ Νικόλαο Αποστολάκη και αφού τον βασανίζουν απάνθρωπα, τον πετούν στον Κόκκινο Γκρεμό κοντά στις φυλακές Καλαμίου. Η σύζυγός του εκτοπίζεται από το Νεροχώρι Αποκορώνου όπου διέμεναν, ενώ τα πέντε παιδιά τους συνεχίζουν να διώκονται μέχρι τις πανεπιστημιακές τους σπουδές. Ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία και σενάριο Κώστα Νταντινάκη, διάρκειας 66 λεπτών, σε διανομή της New Star.
Πεθαίνοντας στο Γέλιο / Laughing to Death
Από τους Flashmob μέχρι το Charlie Hebdo κι από τις φάρσες μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μέχρι τις ανατρεπτικές καμπάνιες των ευρωπαίων πολιτικών, ο Στέλιος Κούλογλου αναζητά τα όρια του χιούμορ και τη δύναμη της σάτιρας ως όπλο για πολιτική δράση. Ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία και σενάριο του Στέλιου Κούλογλου, διάρκειας 92 λεπτών, σε διανομή της Τριανόν Filmcenter.
The Boss Baby / Αρχηγός από Κούνια
Η αγάπη δεν είναι για όλους, και τα κουταβάκια έχουν αρχίσει να παίρνουν την μερίδα του λέοντος, αφήνοντας τα μωράκια στην απ’ έξω (#σοκ)! Αυτή είναι μια υπόθεση για το Boss Baby, που με τη βοήθεια του μεγάλου του αδερφού θα θάψει τις επεκτατικές βλέψεις της σατανικής Puppy Co. τόσο βαθιά, που ούτε τα μαλαγανιάρικα κουτάβια της δεν θα μπορέσουν να τις ξαναβρούν. Παιδικό animation σε σκηνοθεσία Tom McGrath και σενάριο Michael McCullers (απ’ το βιβλίο της Marla Frazee), με τις φωνές των Alec Baldwin, Steve Buscemi, Jimmy Kimmel κ.ά., διάρκειας 97 λεπτών, σε διανομή της Odeon.
The Secret Scripture / Η Μυστική Γραφή
Εκατοντάχρονη τρόφιμος ψυχιατρείου ανοίγει το χρόνια κλειδαμπαρωμένο κουτάκι των αναμνήσεών της απ’ την επαρχιακή της πόλη στην Ιρλανδία και τον καταραμένο της έρωτα με έναν επαναστάτη, αποκαλύπτοντας μια φρικαλέα ιστορία καταπίεσης, στοχοποίησης, παγιδεύματος και καταδίκης. Ιστορικό δράμα σε σκηνοθεσία Jim Sheridan και σενάριο του ιδίου και του Johnny Ferguson (απ’ τη νουβέλα του Sebastian Barry), με τους Rooney Mara, Theo James, Aidan Turner κ.ά., διάρκειας 108 λεπτών, σε διανομή της Tanweer.
Their Finest / Η Καλύτερη Στιγμή τους
Στον απόηχο της σαρωτικής επέκτασης των ναζιστικών στρατευμάτων στην πλειοψηφία των ευρωπαϊκών εδαφών, ένα σκαμπρόζικο βρετανικό κινηματογραφικό συνεργείο προσπαθεί να στήσει μια εθνεγερτικό φιλμάκι προπαγάνδας που θα επαναφέρει το ηθικό της χώρας στα ύψη της βρετανικής περηφάνιας. Κομεντί εποχής σε σκηνοθεσία Lone Scherfig και σενάριο Gaby Chiappe (απ’ τη νουβέλα της Lissa Evans) με τους Gemma Arterton, Sam Claflin, Bill Nighy κ.ά., διάρκειας 117 λεπτών, σε διανομή της Odeon.
Braquers / Αδίστακτοι
Ομάδα ασταμάτητων αμαξοκλεφτάδων πέφτει σε ενδοοικογενειακές διαμάχες όταν τα πληγωμένα αισθήματα μέλους τους τούς μπλέκει σε αχρείαστο πόλεμο με γειτονική συμμορία. Περιπετειώδες δράμα σε σκηνοθεσία και σενάριο Julien Leclercq, με τους Sami Bouajila, Guillaume Gouix, Youssef Hajdi κ.ά., διάρκειας 121 λεπτών, σε διανομή της Odeon.