
Η πιο πλούσια σε εκθέσεις εποχή στο Παρίσι είναι διαχρονικά το φθινόπωρο. Αυτό ισχύει και φέτος, με εκθέσεις που αναδεικνύουν σπουδαίους διεθνείς καλλιτέχνες. Ένα από τα σημαντικότερα ονόματα που θα συναντήσει κανείς είναι αυτό του αμερικανού ζωγράφου John Singer Sargent, του οποίου η αναδρομική έκθεση με τίτλο «John Singer Sargent. Dazzling Paris» παρουσιάζεται στο Musée d’Orsay, από τις 23 Σεπτεμβρίου 2025 και μέχρι τις 11 Ιανουαρίου 2026.
Αν και ο σημαντικός αυτός καλλιτέχνης μαθήτευσε κυρίως στο Παρίσι κι εκεί ζωγράφισε μερικούς από τους διασημότερους πίνακές του, το όνομα και το έργο του παραμένουν σε μεγάλο βαθμό άγνωστα στη Γαλλία. Μια συνθήκη που το Μουσείο Ορσέ ελπίζει να αλλάξει με αυτή την έκθεση.

Φιγούρα μπροστά από τον πίνακα «La Carmencita», κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της έκθεσης «Sargent. Dazzling Paris» στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι, στις 22 Σεπτεμβρίου 2025. Η έκθεση, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, συγκεντρώνει περισσότερα από 90 έργα του αμερικανού καλλιτέχνη και θα διαρκέσει από τις 23 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Ιανουαρίου 2026. EPA/TERESA SUAREZ

Μια γυναίκα φωτογραφίζει τον πίνακα «Ένας άνδρας μοντέλο στέκεται μπροστά από μια σόμπα» του John Singer Sargent.
Πρόκειται για την πρώτη μονογραφική έκθεση αφιερωμένη στον Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ στη Γαλλία. Σχεδιάστηκε σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης (The Met) και περιλαμβάνει περίπου 90 έργα, μερικά από τα οποία δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στη Γαλλία. Πρόκειται για μια σπουδαία έκθεση που σηματοδοτεί την εκατονταετία από τον θάνατο του διάσημου ζωγράφου το 1925 στο Λονδίνο.

Άποψη του έργου «Οι κόρες του Edward Darley Boit» του John Singer Sargent.

«Ισπανίδα Ρομά»
Μαζί με τον James McNeill Whistler, ο Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ ήταν ο πιο διάσημος αμερικανός καλλιτέχνης της γενιάς του και σίγουρα ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους πορτρέτων του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα.
Αν και θεωρείται Αμερικανός, ο Σάρτζεντ γεννήθηκε στη Φλωρεντία. Η έκθεση παρουσιάζει τα πρώτα του έργα, τα οποία δημιούργησε στο Παρίσι, όπου έφτασε ως φοιτητής το 1874 σε ηλικία 18 ετών για να σπουδάσει στην École des Beaux-Arts, την κορυφαία σχολή καλών τεχνών της Γαλλία. Το 1874 ήταν μια χρονιά σημαντική για την ιστορία της τέχνης, αφού θεωρείται ορόσημο για την εμφάνιση του κινήματος του Ιμπρεσιονισμού στη ζωγραφική. Στο Παρίσι, ο Σάρτζεντ έζησε περίπου μια δεκαετία και συνδέθηκε στενά με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Μονέ και ο Ροντέν.

Επισκέπτρια της έκθεσης φωτογραφίζει την αυτοπροσωπογραφία του John Singer Sargent.

Το έργο «Η κυρία με το γάντι».

Επισκέπτης περνά μπροστά από τα πορτρέτα του «Auguste Rodin» (αριστερά) και του «Louis de Fourcaud» (δεξιά).

Ο πίνακας «Βγαίνοντας για ψάρεμα» του John Singer Sargent, στην έκθεση «Sargent. Dazzling Paris» στο Μουσείο Ορσέ. Η έκθεση, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, συγκεντρώνει περισσότερα από 90 έργα του αμερικανού καλλιτέχνη και θα διαρκέσει από τις 23 Σεπτεμβρίου έως τις 11 Ιανουαρίου 2026.
Στο Μουσείο Ορσέ εκτίθενται πίνακες ζωγραφικής, σχέδια και ακουαρέλες του Σάρτζεντ, μεταξύ των οποίων και το διάσημο Πορτρέτο της Madame X (1883-84), το σκανδαλιστικό πορτρέτο της κοσμικής Αμελί Γκοτρό, συζύγου ενός γάλλου τραπεζίτη.
Ο πίνακας αυτός προκάλεσε μεγάλη κατακραυγή όταν παρουσιάστηκε στο Καλλιτεχνικό Σαλόνι του Παρισιού το 1884 λόγω της σαγηνευτικής φιγούρας της Γκοτρό - κυρίως, όμως, λόγω της πεσμένης τιράντας του φορέματός της.

Άνθρωποι περπατούν μπροστά από τον πίνακα «Μελέτη της Madame Gautreau, ημιτελές αντίγραφο της Madame X» του John Singer Sargent.
Πιο συγκεκριμένα, ο Σάρτζεντ ζωγράφισε την Γκοτρό με ένα φόρεμα με βαθύ ντεκολτέ που αγκάλιαζε το σώμα της, με τη μια τιράντα να πέφτει από τον ώμο της. Το αποτέλεσμα ήταν όμορφο αλλά αναμφίβολα προκλητικά ηδονικό, με έναν κριτικό της εποχής να περιγράφει την «απρεπή εμφάνιση του φορέματος που μοιάζει έτοιμο να πέσει». Μετά από παράκληση της αναστατωμένης μητέρας της Αμελί, ο Σάρτζεντ ξαναζωγράφισε την τιράντα στη θέση της. Ωστόσο, η πληγωμένη φήμη του μοντέλου δεν γινόταν να αποκατασταθεί τόσο εύκολα.

Επισκέπτης φωτογραφίζει τον πίνακα «Πορτρέτο της Madame X» κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της έκθεσης «Sargent. Dazzling Paris» στο Μουσείο Ορσέ.
Το Πορτρέτο της Madame X θεωρείται η "Μόνα Λίζα" της αμερικανικής συλλογής έργων τέχνης που εκτίθενται στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Για πρώτη φορά από το 1884 που αποκτήθηκε από το Met, ο πίνακας δανείζεται κατ' εξαίρεση και εκτίθεται αυτή τη στιγμή στο Παρίσι.
«Στο Πορτρέτο της Madame X, το πουδραρισμένο σώμα και το πρόσωπο της Amélie καθιστούν την επιφάνεια του λευκού δέρματός της επίπεδη, όπως συμβαίνει και στις απεικονίσεις της Βικτορίν Μεράν, ειδικά ως Olympia, από τον Μανέ», αναφέρει στο Artnet η Caroline Corbeau-Parsons, μία από τις επιμελήτριες της έκθεσης στο Μουσείο Ορσέ. Και προσθέτει ότι το προφίλ και η σιλουέτα της Γκοτρό «έχουν να κάνουν αποκλειστικά με τις γραμμές», γεγονός που οδήγησε τότε ορισμένους κριτικούς να συγκρίνουν τον πίνακα με ένα σχέδιο. «Η σύγκριση μεταξύ των προγενέστερων πορτρέτων του Σάρτζεντ και αυτού, υπογραμμίζει τον βαθμό στον οποίο η ζωγραφική του στη Madame X ήταν αντίθετη με τα καθιερωμένα πρότυπα», κατέληξε.
Ο ίδιος ο ζωγράφος χαρακτήρισε τον πίνακα ως το καλύτερο έργο που είχε δημιουργήσει ποτέ. Και για την ιστορία, ήταν μετά το σκάνδαλο που προκάλεσε το αριστούργημά του που ο Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ αποφάσισε να μετακομίσει μόνιμα στο Λονδίνο. Αλλά, σύμφωνα με το Μουσείο Ορσέ, ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας που έζησε στο Παρίσι που δημιούργησε τα πιο όμορφα αριστουργήματά του, «που ξεχώρισαν για την εφευρετικότητα και την τόλμη τους».