Τα ορεκτικά
Το Primavera Sound Festival γεννήθηκε την Άνοιξη του 2001 σαν ένα μικρό φεστιβάλ στη Βαρκελώνη για να εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια σε έναν ετήσιο θεσμό - πόλο συνάντησης χιλιάδων μουσικόφιλων και εκατοντάδων καλλιτεχνών από όλο τον κόσμο καθώς και μύησης, εντρύφησης κι απόλαυσης δεκάδων μουσικών ειδών από την pop και την rock ως την rap, την ηλεκτρονική και πειραματική/avant garde με αρκετή έμφαση στην ανεξάρτητη σκηνή. Ως επί το πλείστον και κάθε χρόνο το φεστιβάλ λαμβάνει χώρα την τελευταία εβδομάδα του Μαΐου, Πέμπτη ως και Σάββατο.
Από το 2010 και μετά η Primavera, όπως είθισται να την αποκαλούν οι Έλληνες φίλοι του θεσμού, συγκεντρώνει ετησίως άνω των 100.000 επισκεπτών. Φέτος υπολογίζεται ότι επισκέφτηκαν το φεστιβάλ πάνω από 60.000 άνθρωποι ημερησίως εξασφαλίζοντας έσοδα στην τοπική αγορά της τάξης των 50.000.000 ευρώ. Μόνο οι διανυκτερεύσεις τουριστών ήταν 100.000. Ο δε αριθμός των καλλιτεχνών που παρουσιάστηκαν ήταν περίπου 300!
Τα προεόρτια του φεστιβάλ ξεκινάνε μέρες πριν με εκδηλώσεις και live acts στην πόλη της Βαρκελώνης είτε σε υπαίθριους χώρους είτε στα μπαρ και τα κλαμπ της αλλά και σε πολλούς άλλους χώρους πολιτισμού.
Από Πέμπτη ως και Σάββατο της κανονικής λειτουργίας του οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ μεταφέρονται στο Parc Del Forum μία αχανή έκταση 180.000 τμ. με εξαιρετικές εγκαταστάσεις, πάνω στη μαρίνα του Diagonal Mar στη περιοχή του Sant Martí.
Ο χώρος μέσα στο Forum είναι διαμορφωμένος έτσι ώστε η κάθε μία από τις 12 σκηνές που περιλάμβανε φέτος να μπορεί να παίζει παράλληλα με τις άλλες χωρίς να υπάρχει διπλοκάλυψη στον ήχο.
Τα ονόματα των σκηνών συνήθως ορίζονται από τους χορηγούς ή τους στρατηγικούς συνεργάτες. Έτσι φέτος είχαμε από μεγάλες κι από Δυτικά προς Βορρά, Ανατολή και Νότια τις ATP, VICE, PITCHFORK, RAY- BAN, SONY και HEINEKEN κι από μικρότερες /κλειστές που φιλοξενούν πιο ειδικά γεγονότα και καλλιτέχνες το Auditori Rockdelux κι ακολούθως τις Sony Club, Heineken Hidden Stage, Ray- Ban Unplugged, Bowers & Wilkins + Boiler Room και την adidas Originals.
Μέσα στον χώρο υπήρχαν 15 περίπου μπαρ πώλησης Heineken (του βασικού χορηγού της διοργάνωσης), Coca- Cola, εμφιαλωμένου νερού αλλά και κάποιων αλκοολούχων καθώς και πάνω από 30 σημεία προετοιμασίας κι αγοράς κρύου και ζεστού φαγητού από απλά σάντουιτς, burgers και hot dogs ως και κινέζικη, μεξικάνικη, ιταλική, πορτογαλική και φυσικά ισπανική κουζίνα αλλά και φαγητό για χορτοφάγους ή μικρά παιδιά. Επίσης υπήρχαν άνω των 100 κινητών σημείων πώλησης Heineken (άνθρωποι με βαρελάκια στην πλάτη κι ειδική σηματοδότηση για να τους βρίσκει κανείς μέσα στο πλήθος).
Παρότι υπήρχαν περισσότεροι σταθμοί Wi-Fi από ποτέ τα κινητά πάλι δεν έπιαναν τις ώρες της αιχμής. Εννοείται βέβαια ότι υπήρχε παντού ειδική πρόβλεψη για ΑΜΕΑ κι ειδικές περιοχές για τους δημοσιογράφους και τους επίσημους.
Όμως, στην τεράστια περιοχή με το merchandizing, την έκθεση δίσκων βινυλίου κι όχι μόνο, τα βιβλία, τα ρούχα και τα αναμνηστικά ΔΕΝ υπήρχε ένα πράγμα: Αδιάβροχα κι ομπρέλες.
Την Τετάρτη, παραμονή της επίσημης έναρξης η είσοδος στο Πάρκο ήταν ελεύθερη κι υπήρχε ένα εξαιρετικό line- up που ξεκίναγε με τους συμβαίνει τώρα Άγγλους πιτσιρικάδες Temples κι εξελισσόταν με Stromae και Sky Ferreira. Μικρό απρόβλεπτο: Όλα αυτά κάτω από τόνους νερού, αστραπές και βροντές. Πολύς κόσμος έφυγε αλλά πολύς περισσότερος έμεινε – έτσι κι αλλιώς η ζημιά είχε γίνει – ήμασταν όλοι μούσκεμα κι έτσι το απολαύσαμε υπό βροχή.
Αργότερα τη νύχτα στο club Apollo όσοι κατάφεραν να μπούν είδαν Brian Jonestown Massacre, θα τους δούμε στεγνοί στην Αθήνα,14 Ιουλίου στο Fuzz.
Το κυρίως πιάτο
Πέμπτη 29/05 το πρωί. Εκατοντάδες κόσμου αδειάζουν τα ράφια των καταστημάτων μεγάλων και μικρών εξαφανίζοντας κάθε λογής αδιάβροχο κι ομπρέλα. Ο καιρός είναι βροχερός κι όχι για πολλά - πολλά στην πόλη μέχρι τη στιγμή που «όσοι ξέρουν» όπως έγραψε κι ο κύριος Ηλίας Πυκνάδας του mixtape.gr ξεκινάμε να πάμε στο Auditori Rockdelux για να ακούσουμε τον θρυλικό Julian Cope που πραγματικά ενθουσίασε τους πάντες. Από εκεί και μετά ο καιρός ψιλοφτιάχνει, δεν βρέχει και περίπου 50.000 άνθρωποι ξεχύνονται στις γύρω σκηνές για να ακούσουν 74 διαφορετικούς καλλιτέχνες. Το θέαμα όλων αυτών των ανθρώπων να τρέχουν από σκηνή σε σκηνή κάνοντας αμέτρητα χιλιόμετρα κάθε μέρα προκειμένου να προλάβουν να δουν όσους παραπάνω καλλιτέχνες μπορούν είναι ασύλληπτο. Σε κάθε σκηνή και κάθε ώρα υπάρχει και κάτι διαφορετικό που καλύπτει όλα τα γούστα και τις τυπολογίες των μουσικόφιλων φεστιβαλιστών. Από τους δημοφιλείς Real Estate και τους kraut Χιλιανούς Follakzoid (που είδαμε τον χειμώνα και στην Αθήνα), στις δροσερές Warpaint, τους θορυβώδεις Queens Of The Stone Age (δεν άρεσαν και τόσο παρά ότι μάζεψαν πάρα πολύ κόσμο) στην επική επανεμφάνιση των Neutral Milk Hotel και στους - τους ξεσήκωσαν όλους – Disclosure.
Αναμενόμενο highlight της ημέρας οι Arcade Fire που με μία εκπληκτική υπερπαραγωγή έδωσαν και το πρώτο μεγάλο πάρτι της διοργάνωσης σε σχέση με το κέφι και τον ενθουσιασμό του κοινού. Πολύ θετικά συζητήθηκαν κι οι εμφανίσεις POND, ST. Vincent, Moderat και - φυσικά - Future Islands (θυμηθείτε, Αθήνα, Πέμπτη 9 Οκτωβρίου στο ΑΝ Club από Arte Fiasco). Λίγοι είχαμε τη χαρά να δούμε τον φοβερό και συμπαθέστατο Andy Stott να τα δίνει όλα στο Boiler Room.H βραδιά έκλεισε χορευτικά με πολύ κόσμο στους Metronomy και Jamie xx.
Παρασκευή 30/05. 76 καλλιτέχνες. Η μέρα ξεκινάει τέλεια και καταλήγει βροχερή εκεί ακριβώς που δεν έπρεπε. Νωρίς το απόγευμα. Για τους περισσότερους η καλύτερη μέρα του φεστιβάλ για διαφορετικούς όμως λόγους. Κάτω από τον ήχο της βροχής που χτυπάει αλύπητα πάρα πολλοί άνθρωποι ένοιωσαν τις σταγόνες της να αναμειγνύονται με τα δάκρυα συγκίνησής τους την ώρα που ο John Grant ερμηνεύει τις μελωδίες του, οι National λέγεται ότι έδωσαν ένα από τα καλύτερα live τους και οι Loop ενθουσίασαν με την άκρως επαγγελματική εμφάνισή τους.
Οι Slowdive δεν πίστευαν τον αμέτρητο κόσμο που ήρθε να τους δει και χτυπιόταν κοιτώντας τα παπούτσια του και βουτώντας κυριολεκτικά μέσα στον κόσμο αυτής της εκπληκτικής μπάντας- είναι πιθανόν να είχαν τόσο κόσμο όσο και οι Arcade Fire- . Οι δε , σαν να μην πέρασε μια μέρα, Slint ήταν για κάποιους η καλύτερη εμπειρία και των τριών ημερών. Πολύ καλά σχολιάστηκαν ακόμη οι ΗΑΙΜ, !!!, Sharon Van Etten, Deafheaven και Darkside (που θα δούμε στο Ejekt στις 25/06). Δεν άρεσαν και τόσο οι Jagwar Ma ενώ Factory Floor, Kvelertak και Jesu ξεσήκωσαν το ( τόσο διαφορετικό) κοινό τους. Στα highlights του Boiler room ένας πραγματικά απίστευτος και σοκαριστικός Prurient όπως κι «ο φίλος του» Vatican Shadow τα έσπασαν κυριολεκτικά.
H βραδιά έκλεισε όπως πάντα στη Ray-Ban, αυτή τη φορά με Laurent Garnier (ναι, αντέχει ακόμα).
Σάββατο 31.05. Ο καιρός είναι λίγο πολύ υπέροχος. 75 περίπου καλλιτέχνες συν 5 στη σκηνή για τα ‘μικρά’ (Minimusica).Ο Kendrick Lamar μαζεύει τον περισσότερο κόσμο που μάζεψε καλλιτέχνης στη διάρκεια και των τριών ημερών και πραγματικά τιμάει τη φανέλα του, το είδος που υπηρετεί και το όνομά του. Από τα καλύτερα acts της Primavera κατάφερε όση ώρα έπαιξε να κάνει μια ολόκληρη λαοθάλασσα να παραληρεί. Γράφτηκαν κι ακούστηκαν τα καλύτερα επίσης για Spoon, Television (ήταν όντως συγκινητικά καλοί, τόσο μεγάλοι, τόσο κόντρα στον ήλιο και τόσο 100% σπουδαίοι μουσικοί) και Ty Segall (Αθήνα, 4/06 στο ΑΝ ).Πολύ κόσμο μάζεψαν οι NIN (τους είδαμε παγερά αδιάφορα στα μετόπισθεν), οι Volcano Choir κι οι χειμαρρώδεις Black Lips (που έρχονται στην Αθήνα αυτό το Σαββατοκύριακο στα πλαίσια του Plissken).Πάρα πολύ κόσμο είχαν οι Mogwai ενώ εξαιρετικοί ήταν οι Godspeed You! Black Emperor και ο αγαπημένος της υπογράφουσας Cold Cave.
H Primavera 2014 έκλεισε – κλασσικά - με DJ Coco. Στις 7:30 το πρωί κόσμος έφευγε ακόμα από το πάρκο με τις βαλίτσες του προς το αεροδρόμιο και με τις πρώτες επιπτώσεις του αποχαιρετισμού, αυτό που λέγεται μετα- πριμαβερική μελαγχολία ζωγραφισμένες στα πρόσωπά του. Εκτός από τους αυτόχθονες, το Primavera 2014 παρακολούθησαν πάρα πολλοί Άγγλοι, Ιταλοί, Γάλλοι, Ολλανδοί και Ιάπωνες. Κάποιοι από αυτούς ταξίδευαν μετά Ελλάδα για διακοπές. Περίπου πενήντα από αυτούς - εκ των οποίων οι περισσότεροι κάτω των 30 ήταν Έλληνες.
Του χρόνου το Primavera Sound Festival γίνεται 15. Με ένα αριστουργηματικό σποτ που προβλήθηκε μέσα από τις απίστευτης ευκρίνειας γιγαντοοθόνες SONY νέας γενιάς, μας υποσχέθηκαν να κρατήσουν πάντα ζωντανό το ανήσυχο πνεύμα των δεκαπεντάχρονων. Από την επόμενη κιόλας της λήξης του φεστιβάλ, όλα τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα στις γύρω περιοχές του Forum είναι sold out.
Με ή χωρίς Morrissey (spoiler;) ίσως του χρόνου να είναι ξανά το best festival ever.