Η Eleftheria Tseliou Gallery εγκαινιάζει σήμερα, Τετάρτη 12 Νοεμβρίου, τη νέα ατομική έκθεση του εικαστικού καλλιτέχνη Antonakis με τίτλο «Purpose, Desire, Emptiness».
Το κείμενο της Νίκης Σούμπαση που συνοδεύει την έκθεση:
Μπαίνοντας στο Εργαστήριο Μύθων του Αντωνάκη, επισκεπτόμαστε ένα κουκλόσπιτο φτιαγμένο από σπουδές δωματίων, τοπία φόβων και εξουσίας, όπου περιπλανιούνται ζώα, τέρατα, αγόρια και αυτοκράτορες. Κάθε έργο είναι επιφάνεια όπου κάτι επιστρέφει· μια σκηνή που ξαναστήνεται, όντα που κατοικούν τα όρια του σώματος, του φύλου, της ταυτότητας. Δεν γνωρίζουμε αν είναι στοιχειωμένο ή αρχειακό, καταφύγιο ή εφιάλτης. Όμως μνήμη και φαντασία, φόβος, επιθυμία και εμμονή μοιράζονται τον ίδιο χώρο, και οι ιστορίες ξαναγράφονται λίγο διαφορετικά κάθε φορά.
Στο «νοημένο αλλού» του Αντωνάκη οι μορφές μετακινούνται, αλλάζουν ρόλους, δοκιμάζουν νέες θέσεις μέσα στο ίδιο σκηνικό. Πρόκειται για εκείνο το «αλλού» που, όπως το περιγράφει η Donna Haraway, δεν είναι τόπος διαφυγής αλλά συνύπαρξης, ένας τόπος όπου το ενσώματο και το φαντασιακό, η ύλη και το νόημα, συνυφαίνονται, παράγοντας υβριδικές συναρθρώσεις. Έτσι, το κουκλόσπιτό του λειτουργεί ως ανατρεπτικό παιχνίδι και πεδίο υπονόμευσης, όπου τα δωμάτια, τα σώματα και τα θραύσματα αφηγήσεων επαναδιατάσσονται, δοκιμάζοντας εκ νέου πώς θα συνευρεθούν μεταξύ τους, με τον ίδιο, και με εκείνη και εκείνον που τα αντικρίζει. Η επιστροφή σε σκηνικά, θεματικές και χαρακτήρες —τον Τρελό Βασιλιά, τους Δύο Γιάννηδες ή τον παιδικό εφιάλτη που είχε σχεδιάσει κάποτε— προτείνεται ως αισθητική στρατηγική, και η εμμονή γίνεται εργαλείο για να δοκιμάζει διαρκώς το ίδιο υλικό, μέχρι να αλλάξει όψη. Κάθε εικόνα είναι ευκαιρία μετάβασης σε τόπους όπου το προσωπικό και το μνημονικό συνυπάρχουν σε συνεχή ανασχηματισμό, τόπους που, αυτή τη φορά, κατοικούνται από πλάσματα που θέλουν να αποδράσουν.

Όντα σχηματισμένα από μέλη αναγνωρίσιμα, τα οποία επιστρέφουν άλλοτε τερατόμορφα, σαν αισθήσεις απείθαρχες, άλλοτε σαν οικεία φαντάσματα που κρυφοκοιτάζουν πίσω από το πέπλο, αλλά και ως φασματικές εκδοχές του ίδιου του Αντωνάκη. Μεταμορφώσεις που λειτουργούν ταυτόχρονα ως διαδικασία αποσταθεροποίησης του «γίγνεσθαι» και ως μηχανισμός επιβίωσης απέναντι στο έρεβος της μοναξιάς. Η διάρρηξη αυτή δεν είναι αφηρημένη· στις σκηνές οργίων διαπερνά τα ίδια τα σώματα, τα καθιστά πολλαπλά και ασταθή, επιτρέποντάς τους να ενσαρκώνουν ταυτόχρονα επιθυμία και απώθηση, οικειότητα και τρόμο. Ο Κέρβερος και η Μέγαιρα είναι κόμβοι σχέσεων, μορφές που φανερώνουν την πολιτισμική τους συγκρότηση· τα «μολυσματικά» βαμπίρ αποσταθεροποιούν το δίπολο «μυθικό» και «πραγματικό», και η Γάτα, μόνη πάνω στη σκηνή του θεάτρου, επιστρέφει το βλέμμα προς εμάς τη στιγμή που ο Ασβός κείτεται νεκρός εκεί αλλά ζωντανός αλλού. Τα πλάσματα αυτά λειτουργούν ως σημεία συνάντησης, αποκαλύπτοντας ότι εκείνο που θεωρούμε όριο είναι ήδη διάβαση, και μας προτρέπουν να κινηθούμε κι εμείς ακαθόριστα, με χιμαιρική διάθεση, μαζί τους.
Και κάπου μέσα σε αυτό το κουκλόσπιτο ακούμε μια ηχώ του Walter Benjamin, η οποία μπορεί να μην εμφανίζεται ως Άγγελος καθηλωμένος μπροστά στα ερείπια της ιστορίας, προσπαθώντας μάταια να τα ανα-συναρμολογήσει, αλλά ως Ακροβάτης που τα διασχίζει με το σώμα του: δοκιμάζοντας, σκοντάφτοντας, χαμογελώντας και κλαίγοντας μέσα στην πτώση. Ακροβάτης ή Χίμαιρα, όπως και ο ίδιος ο Αντωνάκης, πλασμένος από απομεινάρια φόβων και ίχνη επιθυμίας, που συλλέγει και ανασυνθέτει την ύλη του παρελθόντος για να την αναπλάσει σε έναν μύθο που παραμένει ακόμη ζωντανός.

Πληροφορίες:
Εγκαίνια:
Τετάρτη 12 Νοεμβρίου
Eleftheria Tseliou Gallery
στην οδό Τόσιτσα 3
7:30 - 9:30 μ.μ.
Όλες οι εκθέσεις που εγκαινιάζονται στην Τόσιτσα 3 στις 12/11:
Antonakis
Purpose, Desire, Emptiness.
Eleftheria Tseliou Gallery
1ος όροφος
Lukas Gschwandtner
Speed dating
Radio Athènes
2ος όροφος
Mutlu Çerkez
The Year 2025 Will Not Take Place
Hot Wheels Athens
3ος όροφος
Ώρες λειτουργίας:
Τετάρτη έως Σάββατο
14:00 - 19:00
και κατόπιν ραντεβού