«Όχι μόνο δεν καταργείται ο ένας εκ των δυο μηχανοδηγών αλλά προστίθεται και προϊστάμενος αμαξοστοιχίας και κάμερες μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού», δήλωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενόψει της παρουσίασης του νομοσχεδίου για τον σιδηρόδρομο στο Υπουργικό Συμβούλιο την ερχόμενη Δευτέρα, 28 Απριλίου.
«Τις τελευταίες μέρες διαβάζω, ακούω, βλέπω καταγγελίες κάποιων συνδικαλιστικών σωματείων που λένε ότι δήθεν υπάρχει πρόθεση κατάργησης του δεύτερου μηχανοδηγού στις αρτηριακές αμαξοστοιχίες. Εκεί που υπάρχει σήμερα μέτρο επιβολής δύο μηχανοδηγών. Αυτό όχι μόνο δεν αλλάζει, αλλά θα βάλουμε και κάμερες μέσα στην καμπίνα του μηχανοδηγού ώστε να διαπιστώνουμε ότι όντως είναι δύο οι μηχανοδηγοί στα δρομολόγια που πρέπει να είναι δύο» είπε χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής υπουργός σε τηλεοπτική του συνέντευξη στην εκπομπή «ACTION ΤΩΡΑ» με τους Νίκο Υποφάντη και Ντόρα Κουτροκόη.
«Η κάμερα πορείας, η οποία είναι στο εμπρόσθιο μέρος της αμαξοστοιχίας, της μηχανής έλξης δηλαδή, θα διαλειτουργεί με το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού ώστε τα data να επιβεβαιώνονται από την εικόνα άμεσα, ακόμη και πριν γίνει η επικοινωνία μέσω του GSMR» πρόσθεσε.
Ειδικότερα, ανέφερε πως «θα υπάρχει και μία κάμερα μέσα στην καμπίνα ώστε να διαπιστώνεται ότι όντως είναι δύο οι μηχανοδηγοί, εκεί που πρέπει να είναι. Και δευτερευόντως, να μην υπάρχει καμία υπόνοια ότι συμβαίνουν άλλα πράγματα μέσα στις καμπίνες ή μεταφέρονται άλλα πράγματα. Εμείς λέμε προς όλες τις κατευθύνσεις. Και στην Hellenic Train το λέμε και σε όλους: Όχι μόνο δεν καταργούνται οι δύο μηχανοδηγοί, αλλά θα υπάρχει και μέσο διαπίστωσης - θα υπάρχει κάμερα μέσα στην καμπίνα. Πάμε σε διαφάνεια. Πάμε σε πρόσβαση σε στοιχεία την στιγμή που πρέπει και όχι διαπιστωτικά αφού συμβεί κάτι κακό».
Επίσης, ο κος Κυρανάκης σε ό,τι αφορά τον Γενικό Κανονισμού Κίνησης δήλωσε πως θα πρέπει να αναθεωρηθεί, να εκσυγχρονιστεί.
«Είμαστε σε μία φάση αναθεώρησης του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Πρέπει να αναθεωρηθεί. Υπάρχουν αρκετά πράγματα που γράφονται και είναι παρωχημένα, είναι αναχρονιστικά οπότε πρέπει να εκσυγχρονιστεί» είπε χαρακτηριστικά.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση έκανε λόγο για «επιβράβευση στους συνεπείς εργαζόμενους και απομάκρυνση για τους επικίνδυνους». «Υπάρχουν εργαζόμενοι που πάνε κάθε πρωί στη δουλειά τους με υψηλό αίσθημα καθήκοντος. Αυτός που κάνει χαβαλέ όμως θα φύγει, θα απολυθεί. Αυτοί οι οποίοι είναι καλοί θα επιβραβεύονται και αυτοί οι οποίοι δεν αντιλαμβάνονται ότι διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές θα απομακρύνονται».
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης του, ανέφερε πως «Ο νέος γενικός κανονισμός θα κατηγοριοποιεί τις παραβάσεις σε υψηλού κινδύνου, μεσαίου κινδύνου, χαμηλού κινδύνου. Αν μπει ένα τρένο στη λάθος γραμμή είναι υψηλού κινδύνου. Αν υπάρχει υπέρβαση ορίου ταχύτητας που οδηγεί σε κίνδυνο εκτροχιασμού, επίσης.»
Παραβάσεις χαμηλού κινδύνου, όπως η μη αλλαγή επικοινωνίας από GSMR σε VHF, θα αντιμετωπίζονται με επανεκπαίδευση».
«Πρέπει να αντιληφθούμε ότι διαχειριζόμαστε ανθρώπινες ζωές. Δεν μπορούμε να βάζουμε στο ίδιο καζάνι αυτόν που έχει υψηλό αίσθημα καθήκοντος με αυτόν που κάνει χαβαλέ. Αυτός που κάνει χαβαλέ θα απομακρύνεται. Δεν φοβάμαι τη σύγκρουση με συνδικαλιστές. Μπήκα σε αυτή τη θέση για να μη φοβάμαι».
Ο αναπληρωτής υπουργός ανακοίνωσε άμεσες προσλήψεις και στον ΟΣΕ και στη ΡΑΣ και στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
«Θα αλλάξει ο νόμος. Θα γίνουν προσλήψεις άμεσες και στον ΟΣΕ και στη ΡΑΣ και στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ για να γίνει στελέχωση ευρωπαϊκού επιπέδου. Ο σκοπός είναι να φτάσει ο ΟΣΕ στις 2.000 οργανικές θέσεις »ανέφερε απευθύνοντας μάλιστα κάλεσμα σε Έλληνες του εξωτερικού που δουλεύουν στις σιδηροδρομικές υποδομές να έρθουν εδώ και να μεταφέρουν τεχνογνωσία.
Κλείνοντας, ο αναπληρωτής υπουργός, αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο του προϊσταμένου της αμαξοστοιχίας λέγοντας αυτός ο ρόλος καταργήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ, θα τον επαναφέρουμε. «Υπενθυμίζω - και το λέει το πόρισμα ξεκάθαρα - ότι ο σταθμάρχης που έκανε το τραγικό λάθος στα Τέμπη, είχε κάνει το ίδιο λάθος και δύο ώρες πριν. Τότε το κακό αποτράπηκε χάρη στην εμπειρία και την εκπαίδευση του συνοδού της αμαξοστοιχίας, δηλαδή του προϊσταμένου, ο οποίος εντόπισε την παραβίαση και ζήτησε απαντήσεις. Αυτός είχε εμπειρία παλαιότερα του λεγόμενου "προϊσταμένου αμαξοστοιχίας". Ο προϊστάμενος λειτουργεί περίπου σαν διευθυντής του τρένου - έχει εκπαίδευση μηχανοδηγού, έχει εκπαίδευση σταθμάρχη, ξέρει όλες τις δουλειές. Μαζί με το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας που φτιάχνουμε, θα μπορεί να διαπιστώνει δυνητικούς κινδύνους και να επεμβαίνει. Αυτός ο κρίσιμος ρόλος καταργήθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ. Τον επαναφέρουμε» κατέληξε ο κος Κυρανάκης.
Σωματείο Μηχανοδηγών: Το Υπουργείο να προχωρήσει στην ολοκλήρωση έργων και όχι σε επικοινωνιακές εξαγγελίες
Ανακοίνωση εξέδωσε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), σχολιάζοντας τις σημερινές δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΠΕΠΕ:
«Το Σωματείο μας κρίνει ως θετική την δημόσια τοποθέτηση του κ. Κυρανάκη, που απορρίπτει την πρόταση της Hellenic Train και όπως αυτή κατατέθηκε στο υπουργείο Μεταφορών για την αφαίρεση του 2ου Μηχανοδηγού από τα τρένα.
Αναφορικά με τις τοποθετήσεις του για τις παραβάσεις, ενημερώνουμε το επιβατικό κοινό ότι ήδη και από το 2024 στην Hellenic Train εφαρμόζεται σύστημα παρακολούθησης των Μηχανοδηγών. Οι μηχανοδηγοί ποτέ δεν αρνήθηκαν την αξιολόγηση από ένα δίκαιο σύστημα ελέγχου. Αυτό όμως που δεν μπορούμε να καταλάβουμε είναι γιατί δεν έγινε αποδεκτή η πρόταση που είχε κατατεθεί στον ΟΣΕ για μηνιαίο δειγματοληπτικό έλεγχο των συνομιλιών, προκειμένου να ελέγχεται η ορθή τήρηση του Κανονισμού. Προτείνουμε στον κ. Κυρανάκη να ρωτήσει τον κ. Τερεζάκη για το θέμα, δεν μπορεί, κάτι θα γνωρίζει ο "μεταβατικός" δ/νων σύμβουλος του ΟΣΕ.
Αναφορικά με την παντελώς άστοχη δήλωση του κ. Κυρανάκη γύρω από "πράγματα που μπορεί να μεταφέρονται στις καμπίνες μηχανοδήγησης ή την πραγματική ύπαρξη 2ου μηχανοδηγού σε αυτές" και τις κάμερες που προτίθεται να τοποθετήσει, δηλώνουμε τα εξής:
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών δεν μπορεί να επαναφέρει σενάρια επιστημονικής φαντασίας για την μεταφορά παράνομων υλικών στις καμπίνες μηχανοδήγησης, ρίχνοντας λάσπη στους μηχανοδηγούς, προκειμένου να συνεχίζεται ο αποπροσανατολισμός της κοινής γνώμης από τα πραγματικά αίτια του εγκλήματος των Τεμπών.
Είναι γνωστό και πανθομολογούμενο ότι το έγκλημα στα Τέμπη θα είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσαν στοιχειωδώς τα συστήματα ασφαλείας στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Η σηματοδότηση, η Τηλεδιοίκηση και το ΕΤCS.
Στην ολοκλήρωση αυτών των έργων πρέπει να προχωρήσει άμεσα το υπουργείο Μεταφορών και όχι σε επικοινωνιακές εξαγγελίες για συστήματα GPS που…θα εντοπίζουν τα τρένα και δήθεν αποτελούν δικλείδα ασφαλείας. Αν υπάρχει έστω και μια χώρα στην Ευρώπη που αποδέχεται το…. GPS ως δικλείδα ασφαλείας στις σιδηροδρομικές μεταφορές, θα παρακαλούσαμε τον κ. Κυρανάκη να μας την κατονομάσει και να ενημερώσει και το επιβατικό κοινό για αυτήν.
Σε σχέση με την αναφορά του κ. Κυρανάκη για τον ρόλο του προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας σε συμβάν που είχε προηγηθεί στην περιοχή της Λάρισας την ημέρα των Τεμπών, είμαστε υποχρεωμένοι να τον ενημερώσουμε ότι έχει λάθος πληροφόρηση.
Ο μηχανοδηγός της Προαστιακής Αμαξοστοιχίας εντόπισε την λάθος διευθέτηση των αλλαγών και καθώς αν συνέχιζε θα εκτροχιαζόταν ο συρμός, σταμάτησε. Στην συνέχεια ο αδικοχαμένος συνάδελφός μας από το προσωπικό κίνησης που βρισκόταν στον πίσω θάλαμο μηχανοδήγησης, ζήτησε να πληροφορηθεί -ορθά- τον λόγο της οπισθοπορείας μέσω ραδιοτηλεφώνου για να τον καταγράψει στο Φύλλο Πορείας. Ευτυχώς από τις συνομιλίες αυτές υπάρχει ΚΑΙ οπτικό υλικό, το οποίο θα έπρεπε να είχε δει ο κ. Κυρανάκης πριν τοποθετηθεί δημόσια για ένα θέμα που προφανώς δεν γνωρίζει.
Στην ίδια περιοχή, το 2008, είχε συμβεί μεγάλο ατύχημα με εκτροχιασμό επιβατικής αμαξοστοιχίας στην είσοδο του σταθμού Λάρισας. Και τότε υπήρχε και προϊστάμενος στην αμαξοστοιχία και υποδείγματα είχαν επιδοθεί σε αυτήν για την πορεία της.
Αυτό που δεν λειτουργούσε -ΚΑΙ ΤΟΤΕ- ήταν η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση και το ETCS, με αποτέλεσμα η επιβατική αμαξοστοιχία IC74 να εισέλθει σε παρακαμπτήριο γραμμή και ενώ είχε λάβει και ΓΡΑΠΤΕΣ εντολές για την διέλευση της από την ευθεία…. Από θαύμα τότε δεν θρηνήσαμε θύματα. Αρκεί κάποιος να ψάξει το φωτογραφικό υλικό από το συμβάν και θα καταλάβει τι εννοούμε.
Τα παθήματα δεν έγιναν ΠΟΤΕ μαθήματα για την ελληνική Πολιτεία.
Το Σωματείο μας έχει ζητήσει συνάντηση με τον κ. Κυρανάκη για να τον ενημερώσει για τις ΑΛΗΘΕΙΕΣ και την πραγματική κατάσταση του Ελληνικού Σιδηροδρόμου καθώς δεν χρειάζεται άλλη επικοινωνία, παρά μόνο ΟΥΣΙΑ.
Και ΟΥΣΙΑ είναι η τάχιστη αποπεράτωση των έργων στην σιδηροδρομική υποδομή. Δύο χρόνια μετά τα Τέμπη, η σημερινή κατάσταση δεν τιμά κανένα».