Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
29.09.2025

ΣΥΡΙΖΑ: «Μείζον ηθικό και πολιτικό θέμα» από τις επιλογές στελέχωσης στον νέο ΟΣΕ

Σκάνδαλο με τις τοποθετήσεις στον νέο ΟΣΕ καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ με ερώτηση 11 βουλευτών του.

Στη Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ–ΠΣ το ζήτημα των τοποθετήσεων σε θέσεις ευθύνης στον νέο οργανισμό Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε. (Μ.Ο.Σ.Ε.) στελεχών που φέρονται ως κατηγορούμενοι για την πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης 717, η οποία συνδέεται αιτιακά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών. Σε ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, έντεκα βουλευτές του κόμματος κάνουν λόγο για «μείζον ηθικό, πολιτικό και νομικό ζήτημα» και ζητούν απαντήσεις για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν και την ευθύνη των συγκεκριμένων επιλογών.

Αναλυτικά η ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: "Μείζον ηθικό, πολιτικό και νομικό ζήτημα από την τοποθέτηση σε θέσεις ευθύνης στον νέο Μ.Ο.Σ.Ε, κατηγορουμένων της σύμβασης 717" .

Μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης των φορέων ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και τροχαίου υλικού της ΓΑΙΑΟΣΕ, σύμφωνα με τους νόμους 5167/2024 και 5220/2025, συνίσταται η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Α.Ε.». Στόχος του νέου φορέα, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου, είναι «η συνολική αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, η ενίσχυση της εποπτείας του δικτύου και η αξιολόγηση του προσωπικού, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα λειτουργίας και διακυβέρνησης».

Ειδικότερα, σύμφωνα και με την αιτιολογική έκθεση του νόμου 5220/2025, το πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπιστεί με τον νέο Ο.Σ.Ε αφορά στο να αποκτήσει το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο ένα ενιαίο και αποτελεσματικό σύστημα εποπτείας, ώστε να βελτιωθεί το επίπεδο σιδηροδρομικής ασφάλειας και πρόληψης. Περαιτέρω, να ενισχυθεί το πλαίσιο αξιολόγησης και επιβολής κυρώσεων σε περίπτωση παραβάσεων κανόνων σιδηροδρομικής κίνησης και σιδηροδρομικής νομοθεσίας, προκειμένου να είναι σαφέστερο και αυστηρότερο το πλαίσιο κίνησης και λειτουργίας των σιδηροδρόμων, καθώς και οι επιπτώσεις σε περίπτωση παραβάσεων. Επίσης, η συμμόρφωση του εθνικού πλαισίου με την ενωσιακή νομοθεσία και, ιδίως, με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/798 και να διαμορφωθεί ένα περισσότερο ευέλικτο και ταχύτερο πλαίσιο στελέχωσης.

Κατόπιν της δημοσίευσης του νόμου, δημοσιεύθηκε και το οργανόγραμμα της Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., με τον ορισμό 8μελούς Διοικητικού Συμβουλίου και έξι Γενικών Διευθύνσεων, ώστε να γίνει η οργάνωση γύρω από τις βασικές της προτεραιότητες: την ασφαλή λειτουργία του δικτύου, την υλοποίηση έργων, την ψηφιακή καινοτομία, τη στρατηγική ανάπτυξη και τις εταιρικές υπηρεσίες., με τις τοποθετήσεις Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών, Υποδιευθυντών και Αναπληρωτών Διευθυντών της Εταιρείας.

Όμως διαπιστώνεται το εξής παράδοξο: Στο νέο οργανόγραμμα του νέου ΟΣΕ, τοποθετήθηκαν σε θέσεις ευθύνης ως προϊστάμενοι, πρόσωπα τα οποία έχουν καταστεί κατηγορούμενοι για την διάπραξη ποινικών αδικημάτων, στο πλαίσιο διερεύνησης της πλημμελούς εκτέλεσης της σύμβασης 717, η μη εφαρμογή της οποίας οδήγησε αιτιακά στην επέλευση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών. Πρόκειται για τον προϊστάμενο του ERTMS, τον προϊστάμενο μελετών Η/Μ και διευθύνουσα υπηρεσία Λάρισα - Βόλος, τον προϊστάμενο μελετών πολιτικού μηχανικού και την Διευθύντρια ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ESG.

Επειδή, είναι προφανές ότι δημιουργείται μείζον ηθικό, πολιτικό και νομικό ζήτημα, καθώς, σε πρόσωπα, των οποίων οι πράξεις και παραλείψεις, κρίθηκαν τουλάχιστον και επιεικώς μη ορθές και παράνομες, κατά την ενάσκηση παλαιότερων καθηκόντων τους, ανατίθεται εκ νέου σε αυτά η ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του δικτύου και την υλοποίηση έργων εφαρμόζοντας την ενωσιακή νομοθεσία και την Οδηγία (ΕΕ) 2016/798, ενώ ελέγχονται για μη συμμόρφωση με την προγενέστερη ενωσιακή και εθνική νομοθεσία,

Επειδή, η τοποθέτηση στελεχών σε θέσεις ευθύνης πρέπει να γίνεται με μοναδικό κριτήριο, που θα εξασφαλίζει εν τέλει την ασφαλή κίνηση του συνόλου των επιβατών που χρησιμοποιούν το σιδηροδρομικό δίκτυο,

Επειδή, η δημιουργία και λειτουργία του νέου Μ.Ο.Σ.Ε, πρέπει να συνάδει με τα ευρωπαϊκά πρότυπα λειτουργίας και διακυβέρνησης, και να είναι απαλλαγμένη από κομματικές ιδιοτελείς εξυπηρετήσεις ημετέρων.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

Γνωρίζει εάν πράγματι τα πρόσωπα που τοποθετήθηκαν στο νέο οργανόγραμμα του Μ.Ο.Σ.Ε, στις αναφερόμενες θέσεις ευθύνης, έχουν την ιδιότητα του κατηγορουμένου στο πλαίσιο της πλημμελούς εκτέλεσης της σύμβασης 717;
Ποιος έχει την ευθύνη για τις εν λόγω τοποθετήσεις;
Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει πολιτικά και ηθικά το εν λόγω ζήτημα;
Οι ερωτώντες Βουλευτές

Κόκκαλης Βασίλειος

Βέττα Καλλιόπη

Ζαμπάρας Μιλτιάδης

Κασιμάτη Νίνα

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παναγιωτόπουλος Ανδρέας

Παπαηλίου Γεώργιος

Παππάς Νίκος

Τσαπανίδου Πόπη

Ψυχογιός Γεώργιος

Save