Υπόμνημα κατάθεσε στην Βουλή και ο πρώην υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, σχετικά με την πρόταση παραπομπής του στην Ειδική Προκαταρκτική Επιτροπή για την διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών από την πρόταση που συνυπογράφουν τα τρία κόμματα της ελάσσονος αντιπολίτευσης.
Ο κ. Πλεύρης υποστηρίζει ότι «η πρόταση δεν αναφέρει κανένα πραγματικό περιστατικό που να υπονοεί έστω διάπραξη εκ μέρους μου οποιασδήποτε αξιόποινης πράξης για να μπορώ να απαντήσω».
Ο βουλευτής αναφέρει ότι «η παρουσία μου στο δυστύχημα στα Τέμπη αφορούσε αποκλειστικά στο συντονισμό των νοσοκομείων και όλων των υπηρεσιών του υπουργείου Υγείας για την υποδοχή των θυμάτων» και επισημαίνει ότι με διάταξη της εισαγγελέως Εφετών Λάρισας «αρχειοθετήθηκε η μηνυτήρια αναφορά για το σύνολο των φυσικών προσώπων που συνδέονται με τις αποφάσεις που ελήφθησαν για την συνδρομή του υπουργείου Υγείας».
Το υπόμνημα του Θ. Πλεύρη:
Επί της πρότασης σύστασης προκαταρκτικής επιτροπής για διερεύνηση τυχόν αδικημάτων σε βάρος μου και δη αυτών της παράβασης καθήκοντος (259 ΠΚ), της υπόθαλψης εγκληματία (231 ΠΚ) και της παρασιώπησης εγκλήματος (232 ΠΚ) δηλώνω ότι αρνούμαι τις κατηγορίες, αναφέρομαι σε όσα έχω καταθέσει ως μάρτυρας ενώπιον της εξεταστικής επιτροπής και ως κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος ενώπιον της Ολομέλειας κατά τη συζήτηση για τη σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής για άλλα πολιτικά πρόσωπα.
Σημειώνω ότι η ίδια η πρόταση δεν αναφέρει κανένα πραγματικό περιστατικό που να υπονοεί έστω διάπραξη εκ μέρους μου οποιασδήποτε αξιόποινης πράξης για να μπορώ να απαντήσω.
Η παρουσία μου μετά το δυστύχημα στα Τέμπη αφορούσε αποκλειστικά στο συντονισμό των νοσοκομείων και όλων των υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας για την υποδοχή των θυμάτων και όλες οι πράξεις μου ήταν απολύτως νόμιμες στο πλαίσιο των καθηκόντων μου.
Άλλωστε και με την υπ. αριθμ. 69/2024 διάταξη της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας αρχειοθετήθηκε η μηνυτήρια αναφορά για το σύνολο των φυσικών προσώπων που συνδέονταν με τις αποφάσεις που λήφθηκαν αναφορικώς για τη συνδρομή του Υπουργείου Υγείας, αναγνωρίζοντας η διάταξη επί λέξει την ορθότητα και νομιμότητα αυτών των αποφάσεων.
Υπόμνημα Γ. Κεφαλογιάννη: «Στερείται συνταγματικής, νομικής και πραγματολογικής θεμελίωσης» η πρόταση του ΠΑΣΟΚ
Υπόμνημα με τις θέσεις του κατέθεσε ο πρώην υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης σχετικά με την πρόταση παραπομπής του στην Ειδική Προκαταρκτική Επιτροπή, στο πλαίσιο της συζήτησης στην Ολομέλεια.
Υποστηρίζει πως η πρόταση του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ «που ζητά τη διερεύνηση τυχόν αδικημάτων, που έχουν τελεστεί κατά την άσκηση των καθηκόντων μου ως υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών με αρμοδιότητα τις μεταφορές στην υπόθεση του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, στερείται συνταγματικής, νομικής και πραγματολογικής θεμελίωσης».
Ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρει πως «το σύνολο των προτάσεων της αντιπολίτευσης και ιδιαιτέρως του ΠΑ.ΣΟ.Κ. στηρίζεται σε νομικά αβάσιμη, χρονικά ασύνδετη και πολιτικά προσχηματική συλλογιστική που στερείται νομικής και θεσμικής θεμελίωσης και συνιστά κατάχρηση της συνταγματικά προβλεπόμενης διαδικασίας για την απόδοση ποινικής ευθύνης σε μέλη της κυβέρνησης».
Ειδικότερα, σχετικά με τις αρμοδιότητες επί των μεταφορών που είχε ως υφυπουργός αναφέρει ότι σύμφωνα με το ΦΕΚ αυτά περιοριζόντουσαν στην «εποπτεία της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών» και «στην από κοινού εποπτεία με τον αρμόδιο υπουργό του ΟΣΕ Α.Ε., που αναλυόταν σε αρμοδιότητα επικαιροποίησης του θεσμικού πλαισίου, αξιολόγησης των εισηγήσεων του οργανισμού, χωρίς να διαθέτω σε καμία περίπτωση αποκλειστική, συντρέχουσα ή παράλληλη αρμοδιότητα, ούτε καθ' ύλην, ούτε ακόμη και εξ αντανακλάσεως για επιχειρησιακά θέματα διαχείρισης κυκλοφορίας και ασφάλειας».
Ο κ. Κεφαλογιάννης, αναφέρει πως «η Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών, η αρμοδιότητα της περιορίζεται στην παρακολούθηση της ανάγκης επικαιροποίησης του θεσμικού πλαισίου, στην αξιολόγηση των εισηγήσεων των αρμόδιων θεσμικών φορέων, στην ανάληψη πρωτοβουλιών για την εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και στην κατά ιεραρχικό λόγο και τάξη ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας. Η εν λόγω Διεύθυνση ουδεμία επιχειρησιακή αρμοδιότητα έχει, που αφορά στη λήψη ή εκτέλεση μέτρων ασφάλειας κυκλοφορίας ή διαχείρισης υποδομής».
Ο κ. Κεφαλογιάννης, μεταξύ άλλων αναφέρει πως ως υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών «ουδεμία αρμοδιότητα είχα, αποκλειστική, συντρέχουσα ή παράλληλη, καθ' ύλην ή εξ αντανακλάσεως, ούτε συναρμοδιότητα, για θέματα ασφάλειας και διαχείρισης της κυκλοφορίας των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η επιχειρησιακή ευθύνη για την ασφάλεια ανήκει αποκλειστικά στον ΟΣΕ Α.Ε. ως διαχειριστή υποδομής και ο εποπτικός μηχανισμός στη ΡΑΣ ως Αρχή Ασφάλειας. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η πολιτική του ηγεσία ασκεί θεσμική εποπτεία, που αφορά κυρίως στην αξιολόγηση προτάσεων, που προέρχονται από τους ίδιους τους αρμόδιους φορείς (ΟΣΕ - ΡΑΣ), η οποία έχει σαφή και αυστηρά λειτουργικά όρια, καθώς ουδεμία αρμοδιότητα άμεσης επιχειρησιακής παρέμβασης αναγνωρίζεται στον νόμο».
Συνεπώς, υπογραμμίζει ο κ. Κεφαλογιάννης πως «η απόδοση ποινικής ευθύνης - που ερείδεται επί αρμοδιότητας, που δεν είχα, ή συναρμοδιότητας, που δεν μου απεδόθη - στο πλαίσιο της πρότασης για την άσκηση δίωξης μου, είναι παντελώς έωλη, καθώς δεν θεμελιώνεται από το εφαρμοστέο νομικό πλαίσιο, ούτε προκύπτει από την οργανωτική και λειτουργική δομή της διαχείρισης της σιδηροδρομικής ασφάλειας», σημειώνοντας πως «η απόδοση ποινικής ευθύνης εκ των υστέρων σε πρόσωπο που είχε παύσει να ασκεί καθήκοντα 18 μήνες πριν την επέλευση του συμβάντος, αποτελεί πράξη εργαλειοποίησης μίας εθνικής τραγωδίας και υπονόμευσης της θεσμικής σοβαρότητας της κοινοβουλευτικής διαδικασίας».
Μ. Παπαδόπουλος: «Δεν ήμουν αποδέκτης των αναφορών για κενά στην ασφάλεια ή για την υλοποίηση της Σύμβασης 717/14»
Υπόμνημα κατέθεσε στη Βουλή και ο πρώην υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος σχετικά με την πρόταση παραπομπής του στην Ειδική Προκαταρτική Επιτροπή για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών.
Ο κ. Παπαδόπουλος στο υπόμνημά του υποστηρίζει ότι σύμφωνα με το ΦΕΚ διορισμού του «δεν είχε την άσκηση αρμοδιοτήτων επί της ΕΡΓΟΣΕ». Αναφέρει πως οι δύο προτάσεις για την παραπομπή του από το ΠΑΣΟΚ και των τριών κομμάτων της ελάσσονος αντιπολίτευσης «είναι προδήλως αβάσιμες». Και προσθέτει πως στην ογκώδη δικογραφία υπάρχει μια «μικρή και πλήρως αόριστη αναφορά στο όνομά του, που αποδεικνύει την έλλειψη ουσιαστικής και νομικής βασιμότητας αυτών». Ο κ. Παπαδόπουλος σημειώνει στο υπόμνημά του πως «δεν ήμουν αποδέκτης» των προτάσεων και των αναφορών για κενά στην ασφάλεια ή για την υλοποίηση - εκτέλεση της Σύμβασης 717/14.