Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
12.10.2025

Οι Νύχτες Πρεμιέρας έδωσαν τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος

Τα βραβεία έδωσε χθες η διοργάνωση που απόψε κλείνει αυλαία με την προβολή της ταινίας "Ανεμώνη", για τους σκοπούς της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών "Πόρτα Ανοιχτή", παρουσία του πρωταγωνιστή και ενεργού φίλου της Εταιρείας, Daniel Day-Lewis.

Με την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας "Ανεμώνη", ντεμπούτο μεγάλου μήκους του νεαρού ταλαντούχου Ronan Day-Lewis, παρουσία του ίδιου και του σπουδαίου πρωταγωνιστή πατέρα του Daniel Day-Lewis, κλείνουν απόψε οι Νύχτες Πρεμιέρας τη φετινή τους διοργάνωση που, παρά τις οικονομικές δυσκολίες και εμπόδια τα οποία αντιμετώπισε, έδωσε μία από τις καλύτερες διοργανώσεις των τελευταίων χρόνων. Η αποψινή sold out προβολή πραγματοποιείται για τους σκοπούς της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών/ Πόρτα Ανοιχτή σε συνεργασία με το 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στην Αίθουσα Τριάντη του Μεγάρου (ώρα 7:00 μ.μ.).

Σήμερα το πρωί ο Daniel Day-Lewis, ο γιος του σκηνοθέτης Ronan Day-Lewis, χάρη στον οποίο επέστρεψε στην υποκριτική ο ανυπέρβλητος ηθοποιός και η επίτιμη πρόεδρος της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών/ Πόρτα Ανοιχτή, κα Δάφνη Οικονόμου, έδωσαν συνέντευξη Τύπου στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία. Οι δύο καλλιτέχνες αναφέρθηκαν στη νέα τους ταινία, στις σχέσεις τους στη συγγραφή του σεναρίου και στα γυρίσματα αλλά και στην χαρά τους που βρίσκονται για την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας στην Ελλάδα. Ο Daniel Day Lewis τόνισε την σημασία που έχει για αυτόν η Πόρτα Ανοιχτή και η κα Οικονόμου στάθηκε στην πολύχρονη και πολύτιμη υποστήριξή του στην Εταιρεία. Όλα τα έσοδα της αποψινής προβολής θα διατεθούν για τους σκοπούς της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών / Πόρτα Ανοιχτή.

Στο μεταξύ, χθες βράδυ δόθηκαν και τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος και του Διεθνούς Διαγωνιστικού Ντοκιμαντέρ του φεστιβάλ.

Τα διεθνή βραβεία Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερου Ντοκιμαντέρ συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ και τα αγαλματίδια είναι μια ευγενική χορηγία των κοσμηματοπωλείων ZOLOTAS. Οι κριτικές επιτροπές απονέμουν επίσης τα Βραβεία Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών και Σεναρίου, ενώ στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα απονέμεται και το Βραβείο Κοινού FISCHER.

Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα αποτελούμενη από τους/τις: Stephen Woolley, παραγωγό (πρόεδρος), Jessica Kiang, κριτικό κινηματογράφου - προγραμματίστρια, Milja Mikkola, προγραμματίστρια και Ιωάννα Σπηλιοπούλου, μοντέζ, έδωσε τα εξής βραβεία:

"Ο ήχος της πτώσης", της Μάσα Σιλίνσκι

Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας: Ο ΗΧΟΣ ΤΗΣ ΠΤΩΣΗΣ, της Μάσα Σιλίνσκι  | THE SOUND OF FALLING by Mascha Schilinski.

Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής: «Μερικές φορές μπορεί να νιώθεις ότι δεν υπάρχει τίποτα καινούργιο σε αυτόν τον κόσμο. Και τότε βλέπεις μια ταινία όπως αυτή, που μιλάει μια νέα κινηματογραφική γλώσσα με τέτοια ευχέρεια, ώστε η παράξενη ιστορία της – για τέσσερις γενιές διαφορετικών γυναικών που στοιχειώνονται από τα ίδια φαντάσματα – να μοιάζει ταυτόχρονα θλιβερή και παιχνιδιάρικη, κλασική και πειραματική, σύγχρονη και αιώνια. Για την εκπληκτική φιλοδοξία της, για την τεχνική της αρτιότητα και για το τρυφερό, βίαιο, όμορφο σοκ του καινούργιου που μας προσφέρει, η κριτική επιτροπή έχει την τιμή να απονείμει το Χρυσό Βραβείο Αθηνά για την Καλύτερη Ταινία στην ταινία SOUND OF FALLING, σε σκηνοθεσία της Mascha Schilinski.»

Βραβείο Σκηνοθεσίας της Πόλης των Αθηνών: ΜΕΡΙ ΜΠΡΟΝΣΤΙΝ για την ταινία ΑΝ ΕΙΧΑ ΠΟΔΙΑ ΘΑ ΣΕ ΚΛΩΤΣΟΥΤΣΑ |MARY BRONSTEIN (IF I HAD LEGS I’D KICK YOU)

Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής: «Η ενορχήστρωση ενός κινητικού οπτικού στυλ, ενός ασεβούς, ευφυούς σεναρίου, ενός δυναμικού, εξαιρετικά ακριβούς μοντάζ και μιας εξωφρενικά λαμπρής, κορυφαίας κεντρικής ερμηνείας αποτελεί ένα τεράστιο επίτευγμα στη σκηνοθεσία. Για τη δημιουργία μιας ταινίας που είναι ταυτόχρονα μια κρίση πανικού και μια κωμωδία, που καταρρίπτει μια σειρά από σύγχρονα ταμπού, από τον εθισμό και την ψυχική υγεία μέχρι το βαρύ φορτίο των μη ρεαλιστικών προσδοκιών της κοινωνίας από τη μητρότητα, αλλά που δεν ξεχνά ποτέ το χιούμορ και την ανθρωπιά της, απονέμουμε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας της πόλης της Αθήνας, στη Μέρι Μπρόνστιν, για την ταινία IF I HAD LEGS I’D KICK YOU.»

"Ανάμνηση" της Βλαντλένα Σάντου

Βραβείο Σεναρίου: ΑΝΑΜΝΗΣΗ, της Βλαντλένα Σάντου | MEMORY by Vladena Sandu

Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής: «Η δημιουργία μιας ταινίας που θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και αναπαράστασης, μεταξύ της σημερινής γενιάς και της προηγούμενης, μεταξύ θυμάτων και δραστών που αποκαλύπτονται με τη σειρά τους ως θύματα, είναι ένα έργο που ξεκινάει από το σενάριο. Εδώ, αυτό το σενάριο είναι γεμάτο από έντονα προσωπικές αναμνήσεις από την ενηλικίωση εν μέσω συγκρούσεων, αλλά αφηγείται μια ευρέως καθολική ιστορία και γίνεται ένα ζωντανό μνημείο όχι μόνο για αυτή την παιδική ηλικία, αλλά για κάθε παιδική ηλικία που έχει κλαπεί από τον πόλεμο. Η κριτική επιτροπή απονέμει το βραβείο Καλύτερου Σεναρίου στην συγκινητική ταινία MEMORY, σε σενάριο, σκηνοθεσία και μοντάζ της Βλαντλένα Σάντου.»

Ειδική Μνεία: ΑΧΙΝΟΣ, του Χάρις Ντίκινσον | URCHIN, by Harris Dickinson

Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής: «Έτσι, εκτός από τα τρία επίσημα βραβεία, θέλουμε να αναγνωρίσουμε μια τέταρτη ταινία, η οποία μας εξέπληξε και μας εντυπωσίασε βαθιά ως ένα ασυνήθιστα σίγουρο, συμπονετικό και εξαιρετικά καλοφτιαγμένο ντεμπούτο. Για το συγκλονιστικό, ριψοκίνδυνο, πολύπλοκο και σπαρακτικό πορτρέτο ενός χαρακτήρα που βρίσκεται σε πόλεμο με τον εαυτό του, ωθημένο στα όρια της κοινωνίας και στα όρια της δικής του λογικής, η κριτική επιτροπή απονέμει ειδική μνεία στην ταινία URCHIN, σε σκηνοθεσία Harris Dickinson.»

Βραβείο Κοινού Fischer: Η ΤΟΥΡΤΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ, του Χασάν Χαντί | THE PRESIDENT’S CAKE by Hasan Hadi. 

Ο Josh O'Connor στην ταινία Λήξης του φεστιβάλ, "Η Ιστορία του Ήχου" του Oliver Hermanus

Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Ντοκιμαντέρ του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας αποτελούμενη από τις/τους: Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα (πρόεδρος), Alexander Nanau, σκηνοθέτης-παραγωγός-κινηματογραφιστής-μοντέρ, Fabienne Moris, προγραμματίστρια, Μαρία Κατσουνάκη, δημοσιογράφος, απένειμε το Βραβείο Χρυσή Αθηνά Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στην ταινία:
ΚΡΑΤΑ ΤΗΝ ΨΥΧΗ ΣΟΥ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΠΕΡΠΑΤΑ, της Σεπιντέ Φαρσί | PUT YOUR SOUL IN YOUR HAND AND WALK, by Sepideh Farsi

Το σκεπτικό της Κριτικής Επιτροπής: «Πρώτα απ’ όλα, θέλουμε να ευχαριστήσουμε το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας για αυτή την πρόσκληση. Παρακολουθήσαμε 12 ταινίες από διαφορετικές χώρες, με ιδιαίτερες ευαισθησίες, ποικίλα θέματα και ξεχωριστές υφολογικές προσεγγίσεις. Θα θέλαμε να χαιρετίσουμε αυτή την κινηματογραφική ποικιλομορφία που προσφέρει το φεστιβάλ, καθώς και το έργο που επιτελούν οι δημιουργοί. Σε ορισμένες περιπτώσεις απαιτείται και θάρρος,  ανάλογα με τις χώρες όπου γύρισαν τις ταινίες και την πραγματικότητα που αντιμετώπισαν. Στις μέρες μας ο πόλεμος είναι παντού. Στην πολιτική, στην οικογένεια, στο περιβάλλον, στη ζωή στην ύπαιθρο ή στην πόλη, στο ποδόσφαιρο, στα μέσα ενημέρωσης. Είμαστε μέρος αυτού του πολέμου είτε το αντιλαμβανόμαστε είτε όχι. Στο πρόσωπο της Φάτμα Χασσόνα — μιας νεαρής γυναίκας, μιας εξαιρετικής φωτογράφου —εγγράφεται με καθηλωτική αμεσότητα η πορεία προς τον αφανισμό. Ο πόλεμος καταστρέφει, αποθηριώνει. Κι όμως η Φάτμα διατήρησε την ανθρωπιά της. Παρέμεινε αφοσιωμένη σε έναν σκοπό — να βοηθήσει κατά τη διάρκεια της ανθρωπιστικής κρίσης στη Γάζα και να καταθέσει τη μαρτυρία της ως καλλιτέχνις. Η δύναμή της ήταν ο σκοπός της: να διασώσει τις εικόνες μέσω του φωτογραφικού φακού, να μιλήσει για όσα συνέβαιναν. Και αυτή η δύναμη ήταν, τελικά,  ελπίδα. Η κινηματογραφική γλώσσα της σκηνοθέτιδας αποδεικνύει ότι, στα σωστά χέρια, ο κινηματογράφος μπορεί να υπάρξει ακόμη και υπό τις πιο σκληρές συνθήκες. Από την ερμητικά αποκλεισμένη Γάζα, κατεχόμενη και πολιορκημένη, η ταινία δίνει εικόνα και φωνή στον κόσμο της Φάτμα — στην εξαιρετική της ανθρωπιά, στην πολυπλοκότητά της και, μέσα από τον φακό της, στην ανείπωτη πραγματικότητα της εξόντωσης του παλαιστινιακού λαού από το Ισραήλ. Μόλις μία μέρα μετά την ανακοίνωση της επιλογής της ταινίας για τις Κάννες, ισραηλινή αεροπορική επιδρομή έπληξε το οικογενειακό σπίτι της Φάτμα, σκοτώνοντας την ίδια και δέκα στενούς συγγενείς της. Μόνο η μητέρα της επέζησε. Αυτό το ντοκιμαντέρ μας επιτρέπει να «ακούσουμε» μέσα από τη χειρότερη δυνατή συνθήκη και να «δούμε» μέσα από τη χαμηλή ανάλυση μιας βιντεοκλήσης. Διότι αυτό που είναι πραγματικά σε “υψηλή ανάλυση” είναι το ίδιο το θέμα. Το πρόσωπο της Φάτμα Χασσόνα — το θάρρος και η αξιοπρέπειά της —παραμένει η εικόνα που δεν πρέπει να ξεχαστεί».
Την απονομή των βραβείων ακολούθησε η πανελλήνια πρώτη προβολή της ταινίας Η Ιστορία του Ήχου, με πρωταγωνιστές τον Πολ Μέσκαλ και τον Τζος Ο’ Κόνορ που έκλεισε ιδανικά την τελετή Λήξης στην όμορφη νέα αίθουσα των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας, το εμβληματικό ΟΛΥΜΠΙΑ Δημοτικό Μουσικό Θέατρο «Μαρία Κάλλας».

cover photo: Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Λουκάς Κατσίκας, ο σκηνοθέτης Ronan Day-Lewis, o Daniel Day-Lewis και η επίτιμη πρόεδρος της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών / Πόρτα Ανοιχτή κα Δάφνη Οικονόμου

Save