Η Καπέλα Σιξτίνα ή Καπέλα Σιστίνα (Cappella Sistina) είναι παρεκκλήσι του Αποστολικού Παλατιού, της επίσημης κατοικίας του Πάπα, στην πόλη του Βατικανού. Αναγέρθηκε από τον Πάπα Σίξτο Δ' εκ του οποίου οφείλεται και το όνομα αυτού. Η φήμη του όμως βασίζεται στην αρχιτεκτονική του, η οποία ακολουθεί το Ναό της Παλαιάς Διαθήκης, και ιδιαίτερα για το διάκοσμό του. Είναι ζωγραφισμένο εξ ολοκλήρου με τοιχογραφίες μεγάλων καλλιτεχνών της Αναγέννησης, μεταξύ των οποίων ο Μιχαήλ Άγγελος, ο οποίος φιλοτέχνησε την θρυλική οροφή του (1508-1512).
Η Καπέλα Σιστίνα είναι ο χώρος όπου τελούνται θρησκευτικές διοικητικές δραστηριότητες, και κυρίως το κονκλάβιο, με απόφαση του οποίου εκλέγεται ο εκάστοτε νέος Πάπας. Οι τοίχοι του δωματίου και η οροφή είναι διακοσμημένα με νωπογραφίες και τοιχογραφίες που δημιουργήθηκαν κατά τον δέκατο πέμπτο αιώνα από μερικούς από τους καλύτερους καλλιτέχνες της Αναγέννησης από την Τοσκάνη και την Ούμπρια. Όσο θαυμάσιες όμως και να ήταν οι τοιχογραφίες, επισκιάστηκαν από το έργο του Μιχαήλ Άγγελου, ο οποίος δημιούργησε το διάσημο έργο στην οροφή το 1508-1512.
Η οροφή της Καπέλα Σιξτίνα έμοιαζε αρχικά με την μίμηση του έναστρου ουρανού. Το 1508 ο Πάπας Ιούλιος Β πρότεινε στον Μιχαήλ Άγγελο να βελτιώσει το έργο και να προστεθούν οι μορφές των 12 Αποστόλων. Ο Μιχαήλ Άγγελος αντιπρότεινε ένα περισσότερο σύνθετο και φιλόδοξο εγχείρημα, δημιουργώντας τελικά, σε διάστημα τεσσάρων ετών, περισσότερες από 300 βιβλικές φιγούρες και άλλες θρησκευτικές παραστάσεις, όπως σκηνές από την Γένεση, την Ιστορία του Νώε ή τη Δευτέρα Παρουσία.
Τα τέσσερα αυτά χρόνια, λέγεται, ότι ο Μιχαήλ Άγγελος δεν βγήκε από την Καπέλα Σιξτίνα παρά ελάχιστα και δεν επέτρεψε σε κανέναν να δει το έργο του, δημιουργώντας έτσι μια αναστάτωση, μια φήμη και πλήθος κόσμου σύρρεε έξω από το Παρεκκλήσι.
Σημαντική καινοτομία υπήρξε επίσης η απεικόνιση θεμάτων που προέρχονταν από την Αρχαία Ελληνική και Ρωμαϊκή παράδοση, χωρίς άμεση σχέση με την χριστιανική θρησκεία, όπως οι Σίβυλλες. Ο θόλος ήταν τόσο ψηλά που επινόησε μία τεχνοτροπία. Ζωγράφισε παραμορφωμένες τις φιγούρες, έτσι ώστε ο θεατής, που βρίσκεται αρκετά μέτρα πιο κάτω να τις βλέπει κανονικές. Ένα από τα πιο γνωστά σημεία της τοιχογραφίας είναι η «Δημιουργία του Αδάμ», όπου ο Μιχαήλ Άγγελος απεικονίζει τον θεό να στρέφεται προς τη γη για να δώσει ζωή στον Αδάμ.
Μπορείτε να περιηγηθείτε εικονικά στην Καπέλα Σιστίνα πατώντας εδώ.