Το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διοργανώνει, όπως και πέρσι, μια πλούσια προφεστιβαλική εβδομάδα πριν ανοίξει επίσημα τις πόρτες του, τον Νοέμβριο. Από αύριο Πέμπτη 18 έως και την Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου, οι κινηματογράφοι ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX και ΕΚΡΑΝ, φιλοξενούν τέσσερα εξαιρετικά αφιερώματα ανοίγοντας την νέα σεζόν απολαυστικά για τους φίλους του κινηματογράφου: «Ο Εκκεντρικός κύριος Πικολί», φόρος τιμής στον αξέχαστο Γάλλο πρωταγωνιστή, «Φθινοπωρινές Σονάτες» με ταινίες που μυρίζουν το μελαγχολικό άρωμα του τέλους του καλοκαιριού, «Αιχμάλωτοι στη μηχανή του χρόνου» για να πετάξουμε πέρα και μακριά, «Ελληνικό Σινεμά - 21ος Αιώνας» με ξεχωριστές ταινίες που ακτινοβολούν την λάμψη του εγχώριου σινεμά μας.
Όπως λέει και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, αειθαλής Νίνος Φένεκ Μικελίδης: «Έχουμε ετοιμάσει ένα πρόγραμμα στο πνεύμα αλλά και τις προσδοκίες των θεατών που τρέχουν στις θερινές αίθουσες αναζητώντας κάτι ιδιαίτερο είτε για να γελάσουν, είτε για να συγκινηθούν, είτε για να αισθανθούν την ανατριχίλα του σασπένς - πάνω απ’ όλα όμως για να ταξιδέψουν σε άλλους κόσμους, να ζήσουν το όνειρο που προσφέρει η μεγάλη οθόνη, εκεί που τους περιμένει η έκπληξη, η πρωτοτυπία, η πρόκληση, κι ό,τι άλλο ενδιαφέρον και συναρπαστικό κυκλοφορεί στη μαγική χώρα των θαυμάτων, στην άγνωστη, γεμάτη με περιπέτειες κι εκπλήξεις, τρύπα της Αλίκης.
Στη φθινοπωρινή αυτή περίοδο ταιριάζει κι ένας ξεχωριστός ηθοποιός, ο «εκκεντρικός Μισέλ Πικολί»: ανατρεπτικός, αναρχικός, σκοτεινός, εκκεντρικός και στις 7 ταινίες του αφιερώματος που επιλέξαμε. Από μια τέτοια προφεστιβαλική εκδήλωση δεν μπορούσε να λείπει και ο ελληνικός κινηματογράφος. Με το βλέμμα αυτή τη φορά στραμμένο σε νεότερους Έλληνες σκηνοθέτες, με ταινίες γυρισμένες τον 21ο αιώνα, με αναζητήσεις και ποικίλα θέματα, συχνά προκλητικά, που μας αφορούν και μας προσελκύουν. Στη διάρκεια του Σεπτέμβρη, σ’ ένα τέτοιο κλίμα, δεν μπορούσε παρά να μας τραβήξουν και ταινίες με θέμα το φθινόπωρο, από κωμωδίες, μιούζικαλ και δράματα, μέχρι θέματα κοινωνικά και υπαρξιακά, ταινίες γυρισμένες από διάσημους σκηνοθέτες από Ευρώπη και Αμερική μέχρι την Ιαπωνία. Ακόμη, στον ανοιχτό ουρανό, με το φθινοπωρινό αεράκι, τη μπύρα και τα αναψυκτικά, μαζί με τέλειους συνωμότες, γήινους και εξωγήινους ταξιδευτές, θ’ ανοίξουμε τη μαγική πόρτα για να σπάσουμε το φράγμα του χρόνου και να εισβάλουμε σε άλλους, μελλοντικούς, άγνωστους, μυστηριώδεις κόσμους για ν’ αντιμετωπίσουμε φανταστικές, εφιαλτικές περιπέτειες.»
Αναλυτικά τα αφιερώματα:

Το υπέροχο δίδυμο Brigitte Bardot-Michel Piccoli, στην «Περιφρόνηση» του Jean-Luc Godard (1963)
«Ο Εκκεντρικός κύριος Πικολί»
Για έξι δεκαετίες, σε μια βιομηχανία που προωθεί την μανιέρα κι αμείβει το type-casting, ο γοητευτικός Γάλλος ηθοποιός έχτισε μια καριέρα αξιοσημείωτης ποιότητας και επιτυχίας, όντας πανταχού παρών στο ευρωπαϊκό σινεμά. Ως σύζυγος, εραστής, διστακτικός ή καλόκαρδος μεσήλικας, πρόστυχος ηλικιωμένος ή σαστισμένος Πάπας, απέδειξε, με τις ευέλικτες κι ευρηματικές ερμηνείες του, πως δεν υπάρχει τίποτα εκκεντρικότερο
από την ποικιλία και την πολυσυλλεκτικότητα.
Προβάλλονται οι ταινίες:
«Περιφρόνηση» («Le Mépris»), του Jean-Luc Godard (1963)
«Το Ημερολόγιο Μιας Καμαριέρας» («Le Journal D’Une Femme De Chambre»), του Luis Bunuel (1964)
«Themroc», του Claude Faraldo (1973)
«Το Μεγάλο Φαγοπότι» («La Grande Bouffe»), του Marco Ferreri (1973)
«Ο Μιλού Τον Μάη» («Milou En Mai»), του Louis Malle (1990)
«Μακί, Τα Λιοντάρια της Κολάσεως» («Un Homme de trop») του Κώστα Γαβρά (1967)
«Οι Ισορροπιστές» («Les Equilibristes»), του Νίκου Παπατάκη (1991)
Αναλυτικές πληροφορίες & συνόψεις ταινιών ΕΔΩ

Οι μοναδικές Ingrid Bergman και Liv Ullmann, μάνα και κόρη στη «Φθινοπωρινή Σονάτα» του Ingmar Bergman (1978)
«Φθινοπωρινές Σονάτες»
Οι ταινίες στο εκλεκτικό αυτό αφιέρωμα, ακόμη κι οι πνευματώδεις κομεντί ή τα εύθυμα μιούζικαλ, αποτελούν γνήσιο, συναισθηματικά, δημιούργημα της εποχής που εκτυλίσσονται. Τότε που, μετά το ηδονιστικό-ταχυπαλμικό καλοκαίρι, το κύκνειο άσμα των αποχρώσεων βαπτίζει τον φθινοπωρινό καμβά σε εκθαμβωτικό κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί, καφέ. Όταν τα φύλλα πέφτουν, οι νύχτες σκοτεινιάζουν κι ένα πέπλο μελαγχολίας απλώνεται, εν αναμονή της χειμερινής, αισθητήριας νάρκης.
Προβάλλονται οι ταινίες:
«Φθινοπωρινή Σονάτα» («Autumn Sonata» / «Höstsonaten»), του Ingmar Bergman (1978)
«Η Νύχτα με τις Μάσκες» («Halloween»), του John Howard Carpenter (1978)
«Ιστορίες του Φθινοπώρου» («Conte D’Automne»), του Eric Rohmer (1998)
«Σεπτέμβρης» («September»), του Woody Allen (1987)
«Μια Αγάπη Ολότελα Δική Μας» («All That Heaven Allows»), του Douglas Sirk (1955)
«Το Τραγούδι Της Αγάπης» («Meet Me Ιn Saint Louis»), του Vincente Minnelli (1944)
«Το Τελευταίο Βαλς» («The Last Waltz»), του Martin Scorsese (1978)
Αναλυτικές πληροφορίες & συνόψεις ταινιών ΕΔΩ

Ταξίδι στο χρόνο με τον «Άνθρωπο Από Τον Πλανήτη Χ» του Edgar Ulmer (1951)
«Αιχμάλωτοι στη μηχανή του χρόνου»
Ο H.G. Wells φαντάστηκε το πρώτο ταξίδι στο διάστημα κι ο εμπνευσμένος Ζορζ Μελιές του έδωσε εικόνα και κίνηση, για να ακολουθήσουν ταξίδια φανταστικά, υπέροχα, ταξίδια γεμάτα αγωνία, τρόμο και απόλαυση. Ταξίδια στο χρόνο, σε υπερπαραγωγές και b-movies που σπάνε το φράγμα του, με ποικίλους και συναρπαστικούς τρόπους που μας κρατάνε καθηλωμένους στη θέση μας, έτοιμους να αντιμετωπίσουμε τα διάφορα εξωγήινα όντα,
με την οποιαδήποτε, τερατώδη ή ανθρώπινη μορφή τους. Ακόμη κι όταν τρομάζουμε επιστρέφουμε πάντα με την ίδια ανυπομονησία για να τα απολαύσουμε.
Προβάλλονται οι ταινίες:
«Αιχμάλωτοι Στη Μηχανή Του Χρόνου» («Beyond the Time Barrier»), του Edgar Ulmer (1960)
«Ο Άνθρωπος Από Τον Πλανήτη Χ», («The Man From Planet X»), του Edgar Ulmer (1951)
«Five», του Arch Oboler (1951)
«Primer», του Shane Carruth (2004)
«Σταθμός Αποχαιρετισμού» («La Jetée»), του Chris Marker (1962)
«Η Πόρτα» («The Door»/«Die Tur»), του Anno Saul (2009)
«Φρανκεστάϊν: Η Αλυσοδεμένη Επιστροφή» («Frankenstein Unbound»), του Roger Corman (1990)
«Οι 12 Πίθηκοι» («12 Monkeys», του Terry Gilliam (1995) (cover photo)
«Αόρατος Εχθρός» («Unearthly Stranger»), του John Krish (1963)
«Εραστές Στη Μηχανή Του Χρόνου», του Δημήτρη Παναγιωτάτου(1990)
Αναλυτικές πληροφορίες & συνόψεις ταινιών ΕΔΩ

Έξοχος ο Βαγγέλης Μουρίκης στο «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη (2020)
«Ελληνικό Σινεμά - 21ος αιώνας»
Η ιδιαίτερη αδυναμία του φεστιβάλ, ο σύγχρονος ελληνικός κινηματογράφος, δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από την 38η διοργάνωση. Και συγκεκριμένα, οι τρέχουσες μυθοπλαστικές του εκφάνσεις που την τελευταία 20ετία έχουν αφήσει το στίγμα τους σε δεκάδες διεθνή φεστιβάλ (από το Karlovy Vary ως το Sundance), ενώ χαρακτηρίζονται τόσο από τις ανησυχητικές και διφορούμενες αφηγήσεις τους σε θεματικές όπως η προσωπική ταυτότητα, ο ρατσισμός, η διαφθορά, η οικογένεια κ.α., όσο κι από το πανταχού παρόν, οξύ
κι ασυμβίβαστο κοινωνικό τους σχόλιο.
Προβάλλονται οι ταινίες:
«Digger», του Τζώρτζη Γρηγοράκη (2020)
«Σελήνη, 66 Ερωτήσεις», της Ζακλίν Λέντζου (2020)
«Ο Γιος Της Σοφίας», της Ελίνας Ψύκου (2017)
«Daniel '16», του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου (2020)
«Άδικος Κόσμος», του Φίλιππου Τσίτου (2011)
«Τετάρτη 04:45», του Αλέξη Αλεξίου (2015)
«Αγία Έμυ», της Αρασέλης Λαιμού (2021)
Αναλυτικές πληροφορίες & συνόψεις ταινιών ΕΔΩ
Το 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος
(Institut Français de Grèce), του Ινστιτούτου Goethe (Goethe-Institut Athen) και του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου
(Istituto Italiano di Cultura di Atene).
38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου
Προφεστιβαλική Εβδομάδα | Πέμπτη 18 έως Τετάρτη 24 Σεπτεμβρίου
ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX & ΕΚΡΑΝ
Ωρολόγιο πρόγραμμα προφεστιβαλικής εβδομάδας ΕΔΩ
Τιμή εισιτηρίου ανά προβολή: 6 ευρώ | Προπώληση: more.com