Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο

Αυτά που έμαθα από τη χτεσινή συναυλία του ΛΕΞ στο ΟΑΚΑ

Σε μια βραδιά καλοκαιριού, η ελληνική ραπ συνέδεσε αυτά που γνωρίζαμε -το πολιτικό φορτίο και την κοινωνική συνείδηση που κουβαλά- με ό,τι δεν φανταζόμασταν: αυτό που συμβαίνει όταν στέκεται δίπλα και μια Χαρούλα Αλεξίου.

Φωτογραφίες: Δημήτρης Καπανταής / SOOC
ΛΕΞ

Photo / dimitris-kapantais-SOOC

Μετά από κάποιες μέρες γλυκού καύσωνα που θύμισε τα περσινά μας χάλια, xτες βράδυ επιτέλους φύσηξε. Κι αυτό δεν ήταν τυχαίο. Το αποφάσισα εκείνη τη στιγμή που βρήκαμε τη θέση μας μέσα στη συναυλία του ΛΕΞ, μετά από αρκετές λανθασμένες προσπάθειες, στο χώρο μπροστά από το στοιβαγμένο κοπάδι των vip και στα αριστερά της σκηνής. Είχαμε καλή οπτική και καλή αναπνοή. Οι 60.000 άνθρωποι τριγύρω μας ήταν απλά ένας αριθμός.

Ήμασταν εγώ, η Γιώτα, ο γιος Κωστής, η Γιωτούλα, η Μαρία, ανάμεσα σε αυτούς που μπήκαν ευθύς εκείνη τη μέρα στην αναμονή και κάπως τυχερά το σύστημα μας είδε και μας αποζημίωσε χωρίς τα εφιαλτικά πεντάωρα της πρώτης υπόσχεσης. Το τίμιο 15ευρώ ήταν δικό μας χωρίς πολλά-πολλά. Ο Κωστής και άλλα εικοσάχρονα ήταν μπροστά, αγκαλιά με τη σκηνή. Είχαν έρθει από τις τέσσερις. Εμείς οι υπόλοιποι συναντηθήκαμε έξω από την είσοδο λίγο μετά τις οχτώμιση. Gen Χ, όπως άκουσα για άλλη μια φορά - και ας μη το συζητήσουμε τώρα, έχουμε εξάλλου τόσα άλλα, καλύτερα.

ΛΕΞ

ΛΕΞ

ΛΕΞ

Η συναυλία που είχε χαρακτηριστεί ως η πιο σημαντική συναυλία της χρονιάς πριν καν ξεκινήσει είχε όλα αυτά τα στοιχεία που υποψιαζόσουν ότι θα έχει, ειδικά αν ήξερες, αν ο ΛΕΞ έχει υπάρξει προτεραιότητα στις νυχτερινές σου λαϊβάδικες αποδράσεις. Ο παράδεισος -και εν προκειμένω όχι ο διάβολος και η κόλαση- κρύφτηκαν όμως στις λεπτομέρειες.

Αν ρωτήσεις οποιονδήποτε από τους 60.000 ανθρώπους που είχαν την εμπειρία της πρώτης μέρας (άλλοι τόσοι αναμένονται και στη δεύτερη), ποια ήταν η «στιγμή» τους, θα σου πουν πολλές. Και διαφορετικές. Και προφανώς, δικαίως, θα σου πουν τι ένιωσαν όταν άκουσαν αυτό το "ας φωνάξουμε τώρα την κυρία Χαρά" - και βεβαίως τι αισθάνθηκαν όταν αυτή εμφανίστηκε (ας μιλήσουμε όμως αργότερα γι αυτό). Θα σου πουν ίσως για την έναρξη που έμοιαζε σαν να γύριζες στο πατρικό μετά από χρόνια περιπλάνησης και όλοι κι όλα ήταν στη θέση τους. Θα σου πουν για κάποιο πιτσιρικά και κάποια πιτσιρίκα που τραγουδούσαν δίπλα τους με όλη τη δύναμη των πνευμόνων τους κάθε σύμφωνο, κάθε φωνήεν, κάθε λέξη, κάθε φράση - και δόξα το θεό ήταν και πολλές και συνεχόμενες. Μπορεί βεβαίως να ήσουν εσύ αυτός ο πιτσιρικάς ή η πιτσιρίκα, οπότε θα μιλούσαν για σένα.

Θα σου πουν πως η καρδιά της κάθε live εμφάνισης του ΛΕΞ είναι η επαφή του με τον κόσμο του, πως η φωνή στα τραγούδια ανήκει και στους δύο, ξανά και ξανά. Και σε αυτόν και στον κόσμο του. Όταν θα πει «αυτή η πόλη είναι σπίτι μου», εξήντα χιλιάδες άνθρωποι θα συμπληρώσουν.... «από άκρη σε άκρη». Οι λέξεις είναι μοιρασμένες, σαν να βρίσκεσαι σε ένα δωμάτιο μια σταλιά, όταν το τραγούδι είναι έρωτας πριν γίνει φυγή - ή το αντίθετο, δεν πειράζει και τα δύο λειτουργούν. Ίσως διαλέξουν και κάποιο «ντουέτο» από τα ζευγαρώματα με φίλους που κατέβασε από πάνω. Ζήνων, Σαντάμ, Βλόσπα, Ηγεμόνας. Μικρός Κλέφτης - κάποιον θα ξέχασα, ταπεινά συγνώμη.  

Θα σου πουν και γι’ αυτό το εντυπωσιακό συναισθηματικά λειτουργικό Βενζινάδικο. Ο Αλέξανδρος -The Boy- Βούλγαρης, μαθαίνω, είναι ο υπεύθυνος αυτή της εξαιρετικής συνομιλίας των ιστοριών της σκηνής με τις ιστορίες των λέξεων που στριμώχνονται στη φωνή του ΛΕΞ. Πραγματικά έξοχη. Στα πολύ συν και η urban street χορογραφία της Μαίρης Γιαννούλας που έδωσε στους ανθρώπους της παλμό και ρυθμό συντονισμένο με ακρίβεια στη μουσική και τις λέξεις πυροβόλα - κάπου σαν να πήρε το μάτι μου τον χαρισματικό και κοινωνικά ευαισθητοποιημένο Aidi και πολύ χάρηκα.

ΛΕΞ

ΛΕΞ

ΛΕΞ

Δεν θυμάμαι να έχω ξαναδεί κάτι παρόμοιο σε συναυλίες του είδους - και όχι μόνο. Εκεί που περιμένεις τα φώτα και τα γραφικά να πρωταγωνιστούν, αυτά σου ρίχνουν ένα πονηρό χαμόγελο και κάνουν πίσω. Υπάρχουν, εντυπωσιάζουν αλλά δεν πρωταγωνιστούν. Αφήνουν το νον στοπ ραπάρισμα του πρωταγωνιστή να βγει μπροστά - ούτως ή άλλως, εδώ δεν υπάρχει καμία διαπραγμάτευση πάνω σε αυτό. Και όσο αυτός κάνει αυτό που πρέπει, μικρά «θεατρικά» δίνουν νόημα στα λεγόμενα, δίνουν τροφή στη σκέψη, χαϊδεύουν τρυφερά το βλέμμα. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τις δύσκολες να ενώσεις υλικό σε κόντρα, υπάρχει περίπτωση να σε πετάξει έξω στο δευτερόλεπτο ή να σου βγει αλούτερο, κίτσι, γκρίντζι - κι όμως εδώ είχαμε την απόλυτη επιτυχία. Θαυμάσιο.  

Στα δικά μου να πω, ότι ακόμη σκέφτομαι τη στιγμή που είδα την παιδική χορωδία να εμφανίζεται στη σκηνή και κατάλαβα πως το πλέον αγαπημένο μου τρακ από το G.T.K., η «Αλήτικη Αγάπη» με την genius παιδική χορωδία θα έβρισκε τη δική του θέση στο ταξίδι της βραδιάς. Ναι, η εμφάνιση της Αλεξίου ήταν η πιο δυνατή στιγμή για χίλιους δύο λόγους, η εικόνα του ΛΕΞ όμως καθισμένος και τα παιδιά της χορωδίας πάνω στη σκηνή δίπλα του να του τραγουδούν «περάσανε τα χρόνια και παρά τις αλλαγές είσαι ακόμη εκείνο το παιδί που αντέχει» είναι αυτή που βάζω πιο ψηλά στη λίστα με αυτές που έπεσαν στο κεφάλι μου και το έστειλαν αδιάβαστο.

Ναι, η Χαρούλα Αλεξίου «έστειλε» τους περισσότερους για νέους δακρυϊκούς αδένες. Είναι καταπληκτικό. Από τη στιγμή που αποφάσισε να «αποχωρήσει» και να βρει τον καινούργιο της εαυτό σε άλλα θεωρητικά πράγματα έχει βαλθεί να μας αποτελειώσει με iconic στιγμές της που δεν τις προλαβαίνουμε. Αν ήσουν εκεί, νομίζω θα συμφωνούσες. Το «Φύγε» έχει γλιστρήσει μέσα στον κόσμο του ΛΕΞ, στο καθαρό κοινό του, με ένα εξωπραγματικό τρόπο, ειδικά σε αυτό το μικρότερης ηλικίας. «Φύγε απ’ τον παλιό σου εαυτό, φύγε, αυτός είναι ο εχθρός σου τώρα, φύγε μακριά του φύγε». Αν υπήρχε μέτρο που να τσεκάρει το volume στον λυγμό της φωνής και της έντασης της, στο πώς τραγούδησαν αυτό το βράδυ τα διάφορα κομμάτια του - σε αυτό θα χτύπαγε ταβάνι.

ΛΕΞ

Ναι, είναι λογικό, αν ο σεβασμός και η αποδοχή σε έναν καλλιτέχνη έχει να κάνει και με την εικόνα του -που κρύβει βάθος και ουσία- εδώ βρίσκουμε φλέβα. Η δική του ραπ, από day one, δεν είναι προϊόν life style αλλά αγώνας μνήμης και ταυτότητας. δεν έχει σπόνσορες, δεν κυνηγά την προβολή, δεν κηρύττει, ζει εκτός, ζει με το δικό της αφήγημα που ακόμη κι όταν δοκιμάζει νέα πράγματα (όπως η απολαυστική cameo εμφάνιση στις Άγριες Μέρες του Βασίλη Κεκάτου), δεν χάνει το ρυθμό της. Με όπλα του τα ντοκουμέντα που ξεκουράζονται στις διηγήσεις του -εικόνες ανεργίας, ανέχειας, αστυνομικής βίας, ταξικής αδικίας- και τη δύναμη του σταθερού μοτίβου στη φωνή και τις μουσικές οκτάβες των συνθέσεων του που δεν κραυγάζουν αλλά καταγράφουν, ο ΛΕΞ καταφέρνει το αυτονόητο: Να σου προσφέρει λύτρωση χωρίς ύπνωση.

Ναι, είναι γνωστό πια -ακόμη και γι' αυτούς που είδαν φως και μπήκαν (καλά έκαναν παρεπιπτόντως, όλοι χωράνε). Η ραπ, ειδικά στις ζωντανές της στιγμές, είναι η συνέχεια της ελληνικής «ροκ συναυλιακής αρχαιότητας». Κάποτε στην Ελλάδα, οι στίχοι του Σαββόπουλου, του Σιδηρόπουλου, του Άσιμου έκαναν τη βασική εργασία και βροντοφώναζαν στις ανοιχτές αρένες. Σήμερα, στα πάρκινγκ της πόλης, τον ρόλο τον έχουν αναλάβει άλλοι. «Το να μιλάς δε είναι ντροπή, μονάχα το να είσαι ρουφιάνος. Και όταν τα λέμε όλοι μαζί καμία φορά οι φωταγωγοί μυρίζουνε γιασεμί». Γιατί στην πιο μαζική συναυλία της, η ελληνική ραπ απέδειξε και πάλι πως δεν είναι το περιθώριο αλλά το κέντρο!

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΑ
NEWS
Save