Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
Κλείσιμο σε 10 δευτερόλεπτα..
Κλείσιμο
20.10.2020

Πώς 3€ άφησαν 10.000 εκπαιδευτικούς εκτός σχολείων;

Άλλη μια ιστορία παραλογισμού από τον χώρο της εκπαίδευσης: όταν ένα παράβολο των 3€ εξωθεί στην ανεργία 10.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.

Εικονογράφηση: Κατερίνα Καραλή

Το ότι η φετινή σχολική χρονιά θα ήταν δύσκολη λόγω κορωνοϊού το γνωρίζαμε εδώ και πολλούς μήνες.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η πολιτεία φρόντισε εγκαίρως να αμβλύνει τις δυσκολίες ώστε να κυλήσουν οι επόμενες μήνες στις σχολικές αίθουσες με όσο γίνεται μεγαλύτερη ασφάλεια για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.

Ήδη από τις πρώτες ημέρες το φιάσκο με τις υπερμεγέθεις μάσκες έδειξε ότι ακόμη και βασικά, πρακτικά θέματα έχουν αφεθεί στην τύχη τους. Το γεγονός ότι και στη δεύτερη, υποτίθεται διορθωτική, προώθηση μασκών στα σχολεία πάλι εντοπίστηκαν μάσκες που δεν πληρούσαν τις σωστές τεχνικές προδιαγραφές δείχνει ότι η τελικά η τύχη είναι αυτή που καθορίζει το ποιος θα επιβιώσει του συστήματος και ποιος όχι. Όμως μια οργανωμένη πολιτεία μπορεί να αντιμετωπίζει τους πολίτες της σαν παίκτες λοταρίας;

Αυτό φαντάζομαι θα είναι το συναίσθημα που έχουν περίπου 10.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που έμειναν εκτός της διαδικασίας εποχικής πρόσληψης χάρη σε αστοχίες και ασάφειες στην ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής της αίτησής τους, πλατφόρμα του ΑΣΕΠ που για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκε φέτος για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τι σημαίνει αυτό;

Δεκάδες χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί θεώρησαν ότι υπέβαλαν επιτυχώς την αίτηση πρόσληψης τους αλλά όταν στις αρχές Αυγούστου αναρτήθηκαν οι προσωρινοί πίνακες με τα ονόματα των επιτυχόντων δεν είδαν πουθενά μέσα τα ονόματά τους, μεταξύ τους άνθρωποι που εδώ και δύο δεκαετίας έχουν βρεθεί σε κάθε γωνιά της Ελλάδας για να διδάξουν ως αναπληρωτές.

Μεταξύ αυτών ο κ. Ιάσονας Θηλυκός, αναπληρωτής φιλόλογος: «Εμπιστεύθηκα κι εγώ το νέο σύστημα ψηφιακής πλατφόρμας του ΑΣΕΠ, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και με τις τράπεζες, και όταν αρχές Αυγούστου βγήκαν οι πίνακες με τους αναπληρωτές καθηγητές, δεν είδα το όνομα μου πουθενά. Εδώ και 15 χρόνια υπηρετώ την εκπαίδευση ως αναπληρωτής καθηγητής φιλόλογος και έχω γυρίσει όλη την Ελλάδα αλλά ξαφνικά απλώς δεν υπήρχα, νιώθω σαν να με διέγραψαν».

Τι όμως είχε συμβεί; «Οι αιτήσεις έγιναν τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου, ήταν η περίοδος που υπήρχε η προτροπή να γίνονται όλα ηλεκτρονικά λόγω κορωνοϊού και έτσι ελάχιστοι πήγαν σε τράπεζα να πληρώσουν το παράβολο των 3 ευρώ. Όταν ως αιτούντες ολοκληρώναμε τη συμπλήρωση των στοιχείων μας στην πλατφόρμα εμφανιζόταν μήνυμα ότι η καταχώρηση ήταν επιτυχής και έτσι κανείς δεν αμφέβαλε ότι έκανε σωστά την υποβολή της αίτησης. Δεν υπήρχαν δηλαδή πουθενά οδηγίες ότι η διαδικασία δεν είχε ολοκληρωθεί και ότι έπρεπε να γίνουν και άλλες ενέργειες ώστε να πληρωθεί το παράβολο. Δηλαδή τι πιστεύουν; Ότι προσπαθήσαμε να γλιτώσουμε το παράβολο, ότι παίξαμε με το μέλλον μας για 3 ευρώ;»

Εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν διαδήλωση μπροστά από το Κοινοβούλιο διαμαρτυρόμενοι ενάντια στις τρίμηνες συμβάσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, Αθήνα, Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020.

Έτσι, όσοι δεν αντιληφθήκαν –γιατί στο κάτω κάτω δεν υπήρχαν οι αντίθετες ενδείξεις- ότι το παράβολο δεν είχε πληρωθεί βρέθηκαν εκτός της διαδικασίας πρόσληψης για τρία ολόκληρα χρόνια.

Οι εκπαιδευτικοί μόλις συνειδητοποίησαν τι είχε συμβεί προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με το υπουργείο Παιδείας και να διαμαρτυρηθούν για τις παραλείψεις της πλατφόρμας που προκάλεσαν τον αποκλεισμό χιλιάδων εκπαιδευτικών από τη διαδικασία πρόσληψης αλλά σύμφωνα με τον κ. Θηλυκό η πόρτα του υπουργείου παρέμεινε ερμητικά κλειστή ενώ δεν είχαν καμία αντίδραση από την κ. Κεραμέως.

Διαφορετική ήταν η στάση του υπουργού Εσωτερικών κ. Θεοδωρικάκου, όπως φαίνεται και από το απόσπασμα επιστολής που έστειλε η αναπληρώτρια καθηγήτρια γαλλικών, Αγγέλα Σταματίου, προς την ελληνική Βουλή: «Ο κ. Θεοδωρικάκος δέχθηκε το αδιαμφισβήτητο γεγονός πως ο 3χρονος αποκλεισμός είναι πολύ αυστηρή ποινή με βλαβερές συνέπειες για τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους και πρότεινε την άρση του τρίχρονου αποκλεισμού από τους πίνακες αναπληρωτών και την επανένταξη μας  σε ένα χρόνο. Πράγματι ο κ.  Θεοδωρικάκος έπειτα από συνάντηση που είχε με τους ιθύνοντες του ΑΣΕΠ και εν αναμονή της συνάντησης του με την κ. Κεραμέως προχώρησε στην επίσημη ανακοίνωση των προτάσεων του που αφορούν την άρση του τρίχρονου αποκλεισμού μας και την επανένταξη μας στους αξιολογικούς πίνακες για την πρόσληψη μας ως αναπληρωτές με τον όρο οι αλλαγές αυτές να ισχύσουν από την επόμενη σχολική χρονιά».

Το γεγονός είναι ότι η φετινή σχολική χρονιά έχει χαθεί για τους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς  οι οποίοι έχουν πρόθεση να κινηθούν νομικά αλλά και αυτό είναι χρονοβόρο καθώς όπως εξηγεί ο κ. Θηλυκός: «Επειδή οι φετινές προσλήψεις έγιναν με τους προσωρινούς πίνακες, δηλαδή πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία ενστάσεων δεν μπορούμε ακόμη να κάνουμε αίτημα για ακύρωση του διαγωνισμού ούτε να προχωρήσουμε ακόμη σε ασφαλιστικά μέτρα».

Εν τούτοις έχει σταλεί εξώδικο προς την κ. Κεραμέως, τον κ. Θεωδορικάκο και τον κ. Καραβοκύρη, Πρόεδρο του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού καθώς οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι βρέθηκαν άνεργοι χωρίς δική τους υπαιτιότητα σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη, οικονομικά και κοινωνικά, χρονική περίοδο.

Γεγονός είναι ότι πια έχουν γίνει οι απαραίτητες διορθώσεις στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταδεικνύοντας ότι σαφώς υπήρχε πρόβλημα στην αρχική μορφή της που έστηνε «παγίδα» στους αιτούντες για τη φετινή σχολική χρονιά.

Σαφές είναι το απόσπασμα της δημόσιας επιστολής των εκπαιδευτικών που απορρίφθηκαν: «Λόγω της αποτυχημένης διαδικασίας συμπλήρωσης και εξόφλησης του παραβόλου από εκπαιδευτικούς της Ειδικής Εκπαίδευσης, το Φεβρουάριο του ιδίου έτους (βλ. τελικούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης και απορριπτέων της Προκήρυξης 3ΕΑ/2019 του ΑΣΕΠ (ΦΕΚ 12/24-4-2019 Τεύχος Προκηρύξεων ΑΣΕΠ), η ΓΓΠΣ και ο ΑΣΕΠ όφειλαν και μπορούσαν να προγνώσουν και να προεκτιμήσουν την πλάνη των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών στην καινοφανή διαδικασία και να αλλάξουν επί το βελτίω και φιλικότερο προς το χρήστη την ηλεκτρονική υπηρεσία. Η διατήρηση του δύσχρηστης και παραπλανητικής φόρμας ηλεκτρονικής έκδοσης και εξόφλησης του παραβόλου δεν ανταποκρίνεται στο αίτημα της βεβαιότητας. Η παράλειψη της ΓΓΠΣ και του ΑΣΕΠ να αποκαταστήσουν το έλλειμα ενημέρωσης και εκπαίδευσης στη χρήση της πλατφόρμας θεμελιώνει προσβολή της αρχής της ασφάλειας του δικαίου.

Επίσης, θεμελιώνεται προσβολή της αρχής της χρηστής διοίκησης, καθώς αυτή υποχρεώνει τα διοικητικά όργανα να ασκούν τις αρμοδιότητές τους με βάση το περί δικαίου αίσθημά τους, με αναλογικότητα και επιείκεια και στο πλαίσιο της αρχής της νομιμότητας της δημόσιας διοίκησης. Σύμφωνα με την αρχή αυτή η δημόσια διοίκηση οφείλει να διευκολύνει τους διοικούμενους να προστατεύουν τα συμφέροντά τους και να απολαμβάνουν τα δικαιώματά τους. Ούτε από την προκήρυξη, ούτε από τον ιστότοπο του Α.Σ.Ε.Π., ούτε εκείνον της ΓΓΠΣ, δεν προέκυπτε με καθ’ οιονδήποτε σαφή τρόπο, ότι η πληρωμή του παραβόλου δεν γίνεται αυτομάτως, αλλά απαιτεί επιπλέον ενέργειες. Η ως άνω σύγχυση δεν αποκαταστάθηκε όμως, ούτε και στη συνέχεια – και έως της παρέλευσης της προθεσμίας υποβολής- με αποκλειστική ευθύνη της ΓΓΠΣ και του ΑΣΕΠ. Καμία εκ των υστέρων ηλεκτρονική ειδοποίηση - επισήμανση δεν έλαβαν οι εκπαιδευτικοί από πλευράς της ΓΓΠΣ ή του ΑΣΕΠ, ότι μία από τις προϋποθέσεις υποβολής, ήτοι η πληρωμή του παραβόλου, «δεν έχει εκτελεσθεί επιτυχώς». Η ηλεκτρονική ειδοποίηση – επισήμανση θα τους έδινε το δικαίωμα να επαναλάβουν τη διαδικασία και με επιτυχία να ολοκληρώσουν την υποβολή της αίτησής τους.

Καθώς η προσκόμιση του παραβόλου δεν συνιστά γενικό, τυπικό και ακαδημαϊκό προσόν υπό το φως της προκήρυξης, δεν είναι επιτρεπτή η διαφορετική μεταχείριση της αίτησής μας. Συνεπώς, ή μη ένταξή μας στους πίνακες κατάταξης και διορισμού προσκρούει στη συνταγματική αρχή της ισότητας».

Όπως και να ‘χει ο κ. Θηλυκός, ως άμεσα ενδιαφερόμενος, καταλήγει ότι αυτή η παράλογη υπόθεση καταδεικνύει το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από την «έλλειψη πολιτικής βούλησης του κράτους να κάνει προσλήψεις ακόμη και σε μια τόσο δύσκολη χρονιά λόγω covid19 και τη μη χρηματοδότηση της Παιδείας, στην οποία ενεργούν μόνο με “μπαλώματα” αφήνοντας τα προβλήματα να διαιωνίζονται».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ
NEWS
MOST SHARED
JUST PUBLISHED