Με εικόνα και τυπογραφία, με αυτά τα δύο υλικά κι αποφεύγοντας τους συμβιβασμούς σε σχέση με το τελικό προϊόν, πέντε δημιουργικά γραφεία χτίζουν την επικοινωνία των οργανισμών πολιτισμού, ενώ παράλληλα ομορφαίνουν την πόλη με την αντίληψή τους για το τι σημαίνει «καλό design».
Αρχίσαμε να κοντοστεκόμαστε στις αποβάθρες του μετρό, στις βιτρίνες των μαγαζιών, να ψάχνουμε τους καταλόγους με τα events της χρονιάς πριν από μερικά χρόνια, όταν οι οργανισμοί και τα ιδρύματα πολιτισμού αποφάσισαν να τολμήσουν επενδύοντας στη και δημόσια εικόνα τους. Εμπιστεύθηκαν το συνολικό πακέτο της οπτικής επικοινωνίας τους σε δημιουργικά γραφεία που σκέφτονται «έξω από το κουτί», με έναν τρόπο που τραβά τα βλέμματα ακόμα κι όσων δεν καταναλώνουν άμεσα τον πολιτισμό που παράγει η Αθήνα.
Πρώτη έκανε το βήμα η Εθνική Λυρική Σκηνή, συνεργαζόμενη με τον Γιάννη Κουρούδη και την ομάδας του K2 Design. Ο Τύπος έδειξε να ξαφνιάζεται με αυτό το βήμα και καθώς ο οργανισμός διατήρησε τη νέα του ταυτότητα σε βάθος χρόνου ακολούθησαν το παράδειγμά του το Εθνικό Θέατρο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος καθώς και πολλά μουσεία εντός κι εκτός Αθηνών.
Οι ομάδες Beetroot, Bend, Βusybuilding, K2 Design και Polkadot design είναι εκείνες που ανέλαβαν τον σχεδιασμό του πολιτισμού, που φτάνει στα χέρια μας ως φυλλάδιο, που κεντρίζει το βλέμμα μας στους δρόμους. Ο παλαιότερος όλων των παραπάνω, Γιάννης Κουρούδης, ισχυρίζεται πως «εκτός από τα βιβλία που μένουν, η δουλειά μας για τον πολιτισμό μπορεί να είναι κάθε χρόνο μοναδική αλλά παραμένει εφήμερη, οι αφίσες ανεβαίνουν και κατεβαίνουν».
Όμως, καθώς διατηρούμε την ανάμνηση από τις δουλειές τους αυτές που μας τράβηξαν την προσοχή με την εικαστική τους προσέγγιση, ξεκινήσαμε να αναζητάμε τα δημιουργικά γραφεία που αλλάζουν την εικόνα της πόλης. Μάθαμε πως έχουν βάλει την υπογραφή τους και σε άλλους φορείς πολιτισμού απ' όσους παρουσιάζονται παρακάτω, πως δεν σαρώνουν μόνο στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής και Εικονογράφησης αλλά μετρούν πολλές σημαντικές διακρίσεις και στο εξωτερικό.
Ας γνωρίσουμε καλύτερα εκείνους που ευθύνονται για την πολιτιστική εξωστρέφεια της Αθήνας...
Beetroot Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Η Beetroot ξεκίνησε από 3 ανθρώπους το 2000 και δεν είναι τίποτα άλλο από την πραγμάτωση του κοινού οράματος, αρχικά των τριών ιδρυτών της και στη συνέχεια όλων των μελών που την απαρτίζουν, να δημιουργούμε, να ζούμε μαζί το δημιουργικό ταξίδι και να είμαστε περήφανοι για αυτό που κάνουμε. Έκτοτε ξεκίνησε μια δημιουργική πορεία καταλήγοντας σήμερα με μια ομάδα 17 συνοδοιπόρων.
Συνδυάζουμε χρώματα, σχήματα, ήχους και ιδέες για να χτίσουμε brands, να περάσουμε όμορφα και να προσπαθήσουμε να εμπνεύσουμε και να αγγίξουμε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους.
Στόχος μας είναι να ανακαλύπτουμε, να δημιουργούμε και να αναπτύσσουμε την πραγματική ουσία ενός brand, προϊόντος ή υπηρεσίας φροντίζοντας όμως πάντα να κρατάμε ζωντανή και φρέσκια τη σχέση μας με τον πειραματισμό και την τέχνη.
Ανταμοιβή ίσως αυτής της φιλοσοφίας και πρακτικής και το πλήθος των διακρίσεων όπως η ανάδειξη ως Greek Agency of the Year στα ΕΒΓΕ για 5 χρονιές, Agency of the year 2016 στα Ermis Awards, European Design Agency of the year 2008 στα ED-Awards και η πολύ τιμητική ανάδειξη μας παγκοσμίως ως — red dot: Agency of the year 2011 στα Red Dot Communication Awards.
Η ενασχόλησή μας με το χώρο του πολιτισμού ήταν ανέκαθεν ιδιαίτερα δραστήρια. Η δημιουργία της ταυτότητας δύο πολύ σημαντικών μουσείων της Θεσσαλονίκης, του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού και του Μουσείου φωτογραφίας, καθώς και η έκθεση των Greek Monsters είχαν αποτελέσει πυρήνα για άντληση εμπειρίας, έμπνευσης αλλά και ευχάριστων στιγμών ακριβώς τη στιγμή που θα ξεκινούσε η συνεργασία μας με τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση το 2012.
Ήμασταν στο κατώφλι ενός μεγαλύτερου, πολυσύνθετου και εξαιρετικά ενδιαφέροντος project. Και αναμφίβολα, ό,τι πιο ολοκληρωμένου και εμπεριστατωμένου έχει παρουσιαστεί εκ μέρους ενός πολιτιστικού φορέα στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Αναλογιζόμενοι την ευθύνη θελήσαμε να μελετήσουμε και να αντιμετωπίσουμε το έργο αυτό ως κάτι που ξεφεύγει από το στενό πλαίσιο ενός προγράμματος, μιας αφίσας ή μιας ταυτότητας. Έπρεπε να δημιουργήσουμε ένα «οικοσύστημα», την ανάπτυξη μιας κοινής γλώσσας και συνεννόησης που αφορά κάθε σεζόν την επικοινωνία προς το κοινό 70 και πλέον παραστάσεων, δράσεων και εκθέσεων.
Το design και οι διέξοδοι που παρείχε σε θέματα που φαινομενικά δεν άπτονται αυτού, μας έδωσε την ευκαιρία να πέσουμε με τα μούτρα σε αυτό που κάνουμε καλύτερα. Και αυτό δεν είναι άλλο από την οπτικοποίηση και διάδοση στο κοινό αυτού που εμείς είχαμε οραματιστεί για τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση. Πειραματισμοί, νέες τεχνολογίες, παραδοσιακές χειροποίητες τεχνικές, φωτογραφίσεις, γυρίσματα, animation, χρησιμοποιήθηκαν όλα στη δημιουργία οπτικών συστημάτων και εργαλείων που γεννούσαν λύσεις επικοινωνίας για την κάθε χρονιά.
Διανύουμε πλέον τον έκτο χρόνο μιας υπέροχης συνεργασίας από την οποία έχουμε αποκομίσει εξαιρετική εμπειρία και έχουμε βιώσει έντονα συναισθήματα. Αυτό και μόνο την κάνει ζωντανή και άκρως επιτυχημένη κάτι που περιφρουρεί φυσικά και το μέλλον της, καθώς συνεχίζουμε να εξελίσσουμε όλο αυτό το εγχείρημα. Ταυτόχρονα μας έχει οδηγήσει στην αναζήτηση και άλλων τέτοιων προκλητικών συνεργασιών και εκτός συνόρων και με την ευκαιρία της επέκτασης του γραφείου μας στο Λονδίνο, βρισκόμαστε ήδη σε συζητήσεις με δύο από τους μεγαλύτερους πολιτιστικούς οργανισμούς της Βρετανίας.
Η συνεργασία μας με τη Στέγη είχε εξαρχής στόχο να «ανοίξει» η τέχνη στο ευρύτερο κοινό. Και αυτό προσπαθήσαμε να κάνουμε με μια σχεδιαστική αντιμετώπιση ειλικρινή πάνω από όλα και απαλλαγμένη από κάθε κλισέ και καθωσπρεπισμό. Δεν ακολουθήσαμε καμία «αγορά» και κανένα συγκεκριμένο «ύφος». Ίσως όμως ακούσια να βοηθήσαμε στη δημιουργία τους.
Όσο για τα σχόλια, όπως σε όλα τα προβεβλημένα έργα που μπορούν και προσεγγίζουν ευρύ και μεγάλο κοινό έχουμε ακούσει τα πάντα. Ιδίως όταν προσπαθείς να επαναπροσδιορίσεις μια ελιτίστικη αντίληψη για την τέχνη. Το ότι έφτασε και άγγιξε σε τόσους πολλούς ανθρώπους αυτή η επικοινωνία και τους δόθηκε η ευκαιρία να εκφραστούν μέσα από τα σχόλια και τις τοποθετήσεις τους θεωρούμε πως είναι από μόνο του επιτυχία που συμβάλει στην προσέλκυση ανθρώπων που η επαφή τους με την τέχνη και τον πολιτισμό ενδεχομένως να ήταν πιο περιορισμένη.
Η περιφρούρηση των αξιών, της φιλοσοφίας, της ηθικής, της αισθητικής και κατ’ επέκταση των ίδιων των έργων κάθε δημιουργού από τον ίδιο είναι το ίσως το μόνο εφόδιο απέναντι σε πιθανούς συμβιβασμούς ή αλλοιώσεις που πάντα προκύπτουν στην επίπονη διαδικασία τριβής με τους πελάτες. Το πάθος, η επιμονή και η επιχειρηματολογία μαζί με τη συνεχή ενημέρωση και έρευνα νέων τεχνολογιών και της παγκόσμιας σκηνής του design είναι ο τρόπος της Beetroot για να το πετύχει. Μαζί με την ανανεωτική ώθηση που προσφέρει και η ενασχόληση με self initiated projects και πειραματισμούς. Η επιλογή των πελατών και των έργων δεν είναι ελιτισμός, αλλά διαφύλαξη όλων των παραπάνω.
Δείτε δουλειές της ομάδας Beetroot για τη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και την έκθεση Greek Monsters
Περισσότερες πληροφορίες για το δημιουργικό γραφείο θα βρείτε εδώ.
Bend Γαλλικό Ινστιτούτο, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος & Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
H ομάδα Bend δημιουργήθηκε το 2005 δημιουργήθηκε το 2005 σαν λογική συνέχεια των ΜΠΛΑΚ ΕΝ ΝΤΕΚΕΡ, της εικαστικής ομάδας των Γιώργου Αξιώτη και Οδυσσέα Τσόλκα η οποία λάμβανε δράση με παρεμβάσεις μέσα στην πόλη, εκθέσεις, ηχητικά performance κ.α. Το 2010 μέρος του βασικού πυρήνα της ομάδας έγινε ο Βίκτωρας Γκόγκας. Σήμερα η ομάδα έχει διευρυνθεί με τους Τάσο Δέδε (Matao Oka) – designer, Μάρκο Ζουριδάκη (Nodata) - designer και τον Θάνο Παπαδόπουλο – office & operational manager.
Το εύρος των εργασιών όλα αυτά τα χρόνια αφορά κυρίως τον πολιτισμό. Μέσα από στενή συνεργασία με ανθρώπους, πρωτοβουλίες, ινστιτούτα, οργανισμούς, μουσεία και ιδρύματα παράγουμε σχεδιασμένη επικοινωνία σε όλες της τις μορφές παρέχοντας παράλληλα ποιοτικό design.
Έχουμε βραβευτεί πολλές φορές στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής & Εικονογράφησης, όπως επίσης έχουμε υπάρξει και μέλη κριτικών επιτροπών για τα ΕΒΓΕ και πρόσφατα για τα Ermis Awards. Δουλειές μας έχουν δημοσιευτεί και τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό (Slanted, iDN, Luciano Benneton Collection, Spec!al Ed!tion, κ.α).
Η έμπνευση αποτελεί προϊόν σκληρής δουλειάς, έρευνας, εμπειριών, στενής φιλίας, ενότητας και διαλόγου. Όπως και σε κάθε άλλη εργασία, ο τρόπος που εξελίσσουμε ένα project είναι αποτέλεσμα της συνισταμένης ανάμεσα στην ανάλυση και κατανόηση των αναγκών του εκάστοτε συνεργάτη, της έρευνας πάνω στο αντικείμενο, της λειτουργικότητας αλλά και της διαρκούς διάθεσης, σχεδόν παιδικής, για την δημιουργία κάτι πολύ όμορφου. Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ακριβώς και ο τρόπος που πάντα θέλαμε, θέλουμε και ελπίζουμε να συνεχίσουμε να δουλεύουμε.
Το αποτέλεσμα ενός καλού σχεδιασμού πρέπει και μπορεί να απευθύνεται σε όλους. Μην ξεχνάμε άλλωστε πως το graphic design είναι καταρχάς ο σχεδιασμός περιεχομένου το οποίο στις περισσότερες περιπτώσεις αφορά ετερόκλητες ομάδες, ειδικότερα δε όταν έχουμε να κάνουμε με το αντικείμενο του πολιτισμού, το οποίο αποτελεί κτήμα όλων. Από την άλλη το μέσο και η κλίμακα με την οποία αναπαράγεται μια δουλειά επηρεάζει κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό την επαφή του κοινού με αυτήν.
Σχετικά με το ποιος πρέπει να είναι ο στόχος των νέων εγχώριων δημιουργικών γραφείων όσον αφορά τη διάδοση της τέχνης μέσω της δουλειάς τους, όπως πολύ σωστά το θέτει ο Milton Glaser: "There are three responses to a piece of design - yes, no, and WOW! WOW is the one to aim for".
Δείτε δουλειές της ομάδας Bend για το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το RIDE cycle culture cafe και το six d.o.g.s
Περισσότερες πληροφορίες για το δημιουργικό γραφείο θα βρείτε εδώ.
Βusybuilding Εθνικό Θέατρο
H Busybuilding ιδρύθηκε το 2007 από τον Δημήτρη Γκάζη, creative director της εταιρίας και σήμερα η core ομάδα αποτελείται από 14 in house συνεργάτες και ένα επιλεγμένο δίκτυο εξωτερικών συνεργατών υψηλής εξειδίκευσης σε τομείς συγγενείς με το αντικείμενό μας, όπως φωτογράφοι, εικονογράφοι, αρχιτέκτονες, industrial designers, digital marketeers, performance analysts και brand loyalty experts.
Η core ομάδα μας, εξειδικεύεται στο branding και το communication design, και αντικείμενό μας είναι ο σχεδιασμός, η επιμέλεια και η παραγωγή ολοκληρωμένων προτάσεων σύγχρονης οπτικής επικοινωνίας με έμφαση στο brand strategy, στον σχεδιασμό οπτικής ταυτότητας (εταιριών και προϊόντων), στο environmental graphic design και στον σχεδιασμό εφαρμογών marketing και επικοινωνίας για το διαδίκτυο και τα νέα μέσα.
Έργα μας έχουν διακριθεί με βραβεία Dieline Awards, D&AD Awards, European Design Awards, Pentawards, red dot communication design awards, Ermis και ΕΒΓΕ, και έχουν δημοσιευθεί και εκτεθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η συνεργασία μας με το Εθνικό Θέατρο ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2016 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Το βασικό ζητούμενο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Στάθη Λιβαθινού, και των συνεργατών του όταν ξεκινήσαμε, ήταν η νέα οπτική ταυτότητα του καλλιτεχνικού προγράμματος να ανταποκρίνεται στο θεσμικό ρόλο του Εθνικού Θεάτρου, στο καλλιτεχνικό εύρος του προγράμματός του, αλλά και στο συνολικότερο εκπαιδευτικό και κοινωνικό του αποτύπωμά του.
Οι σχεδιαστικές αξίες και η βάση της δημιουργικής στρατηγικής μας, ήταν και παραμένει μέχρι σήμερα να καταφέρουμε με απλά σχεδιαστικά μέσα, να υπογραμμίσουμε την πολυσυλλεκτικότητα, την επιδραστικότητα και το θετικό πρόσημο που φέρει το Εθνικό Θέατρο και να δημιουργήσουμε μια ταυτότητα σύγχρονη, φιλική οπτικά και διακριτή σε σχέση με το παρελθόν.
Ο μοναδικός σχεδιαστικός χαρακτήρας των εικονογραφήσεων της art director μας Μαρίας Κεφαλά, συνδυαστικά με την ευρύτερη τυπογραφική προσέγγιση της οπτικής ταυτότητας που δημιουργήσαμε συνολικά και ειδικά για την κάθε παράσταση, είναι δομικά στοιχεία της τελικής εικόνας.
Έχοντας συνεργαστεί με πολλά «εμπορικά» πολυεθνικά αλλά και ελληνικά brands, καθώς και με πολύ μεγάλο αριθμό φορέων πολιτισμού στην Ελλάδα, γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να είμαστε από την αρχή συντονισμένοι με το ζητούμενο, αλλά και να έχουμε consensus με τους πελάτες μας σε δημιουργικό, αισθητικό και επικοινωνιακό επίπεδο. Στην περίπτωση του Εθνικού Θεάτρου, είμαστε πραγματικά τυχεροί, διότι από την αρχή συμπλεύσαμε σε όλα τα επίπεδα, μοιραζόμαστε τις ίδιες αξίες και πιστεύουμε στη συνέπεια της επικοινωνίας.
Το Εθνικό Θέατρο απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες, γεγονός που πιστοποιεί καταρχήν το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα σε όλες του Σκηνές. Δική μας επιδίωξη είναι να επικοινωνήσουμε το εύρος και την εξωστρέφεια του Εθνικού Θεάτρου, με τρόπο οπτικά και σχεδιαστικά άρτιο, συνεπή και συνεκτικό.
Το απολαμβάνουμε ιδιαίτερα όταν αρκετά βράδια λαμβάνουμε στα κινητά μας ή στα social media, μηνύματα από φίλους που παρακολουθούν κάποια παράσταση και έχουν αγοράσει το πρόγραμμά της, διαπιστώνοντας εκ των υστέρων ότι το έχουμε σχεδιάσει εμείς. Κλασικό είναι πλέον το “εσείς το έχετε κάνει αυτό;”.
Το κάθε νέο γραφείο οφείλει να θέτει τους δικούς του στόχους και κυρίως να προσπαθεί τους εκπληρώνει καθημερινά σε οτιδήποτε και αν κάνει, είτε η δουλειά του επικοινωνεί ένα καλλιτεχνικό γεγονός είτε κάτι άλλο. Οι δικοί μας στόχοι είναι να επικοινωνούμε με αισθητική αρτιότητα και άποψη, και επομένως να συμβάλλουμε μέσω της δουλειάς μας σε μια διαρκώς εξελισσόμενη οπτική κουλτούρα και παιδεία που δεν αφορά μόνο τους σχεδιαστές αλλά όλους μας.
Δείτε δουλειές της Busybuilding για το Εθνικό Θέατρο
Περισσότερες πληροφορίες για την ομάδα θα βρείτε εδώ.
K2 design Εθνική Λυρική Σκηνή
Ως Γιάννης Κουρούδης ξεκίνησα να εργάζομαι τη δεκαετία του ‘80, ως K2 design υπάρχουμε από το 2001. Η συνεργασία μας με την Εθνική Λυρική Σκηνή ξεκίνησε το 2007 και συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Μέχρι τότε, όλοι οι πολιτιστικοί φορείς έκαναν κοινότοπες αφίσες. Είχαμε να σχεδιάσουμε για χορό, βάζαμε μια μπαλαρίνα. Είχαμε να σχεδιάσουμε θέατρο, βάζαμε το πρόσωπο του πρωταγωνιστή. Δεν καταλάβαινες ποια αφίσα ανήκει στον κάθε οργανισμό.
Προτείναμε λοιπόν στην Εθνική Λυρική Σκηνή να «προσωποποιηθεί» η κάθε όπερα, αυτή η προσέγγιση άρχισε να αλλάζει άρδην την επικοινωνία και την εικόνα που έβγαζε προς τα έξω ο οργανισμός. Μετά από περίπου δύο χρόνια σχεδόν όλοι οι φορείς ακολούθησαν την ίδια λογική κι αυτή τη στιγμή γίνονται πολύ ωραίες δουλειές.
Ο πολιτισμός οφείλει να δημιουργεί branding. Πλέον διακρίνεις ποια είναι η Στέγη ποια η λυρική ποιο το εθνικό θέατρο, είναι πολύ ξεκάθαρη η επικοινωνία τους κι έτσι πρέπει να είναι.
Παίζουμε με πρόσωπα, με σύμβολα, με υλικά της κάθε παράστασης καθοδηγώντας την εικόνα της παράστασης στον τελικό σχεδιασμό, πάντα σε συνάρτηση βέβαια με το σενάριο και με τη σκηνογραφία αξιοποιούμε το διαθέσιμο υλικό από τη δική μας οπτική γωνία.
Μέχρι και πέρυσι, ό,τι γινόταν για την οπτική επικοινωνία της Λυρικής ήταν δικό μου, φέτος όλη η δουλειά για την Εναλλακτική και για την Κεντρική σκηνή ανήκει στον Μενέλαο Κουρούδη. Για να πω και την αλήθεια, στείλαμε και οι δύο προτάσεις και επέλεξαν τις δικές του.
Φέτος, δημιουργούμε ένα λογότυπο για κάθε παράστασης, με όσο λιγότερα στοιχεία μπορούμε να περιγράψουμε την κάθε ιστορία. Θέλουμε η αφίσα να φαίνεται από πολύ μακριά, να μπορείς να αναγνωρίσεις πως αυτή είναι η Τόσκα ακόμα και αν παρουσιάζεται με τον πιο μίνιμαλ σχεδιασμό, όχι όμως ψυχρά ή γεωμετρικά , αλλά με έναν χειροποίητο και πιο συναισθηματικό τρόπο.
Επειδή δεν παύει να είναι μεγάλο σε ηλικία το κοινό της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όταν ξεκίνησε η συνεργασία μας έγραψαν πως πλέον είναι «πόπερα» λόγω της εικόνας που έβγαλε προς τα έξω. Αυτό όμως φέρνει καινούριο κόσμο μέσα, νομίζω πως όλα αυτά που στοχεύσαμε μέσα σ' αυτά τα χρόνια τα έχουμε πετύχει.
Μην ξεχνάμε πως αυτή η δουλειά είναι όπως η μόδα. Σίγουρα έχει αξίες και αναφορές αλλά εξελίσσεται γρήγορα, πράγματα που θα δεις σήμερα μετά από ένα χρόνο φαίνονται παλιά, μετά από τρία χρόνια αρχαία ή εκείνα που είναι ξεπερασμένα βλέπεις να επιστρέφουν. Μια αφίσα έχει ζωή έναν μήνα, μετά είναι ιστορία. Από τη στιγμή που είναι εφήμερη η τέχνη που κάνουμε δεν παύουμε να πρέπει να κινούμαστε στην «τάση», σε αυτό που κινείται, που λειτουργεί.
Δείτε δουλειές της ομάδας K2 design για την Εθνική Λυρική Σκηνή
Περισσότερες πληροφορίες για το δημιουργικό γραφείο θα βρείτε εδώ.
Polkadot design Μέγαρο Μουσικής
Η ομάδα της Polkadot design γεννήθηκε το 2008 από τον Νέαρχο Ντάσκα και την Κλαίρη Γεωργέλλη. Το 2005 ξεκίνησα μόνος μου τη συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής, κάνοντας μόνο ένα έντυπο για έναν κύκλο μουσικών εκδηλώσεων. Το 2010 μας ζήτησαν να αναλάβουμε όλη την οπτική ταυτότητα του οργανισμού χρησιμοποιώντας φωτογραφίες. Μερικές φορές δεν είχαμε καλό φωτογραφικό υλικό και βρίσκαμε ευκαιρία να κάνουμε εικονογράφηση, κάπως έτσι άρχισε να περνάει η δική μας «γραφή».
Οι πολιτιστικοί οργανισμοί έχουν μεγάλη προβολή, η οπτική τους επικοινωνία είναι πολύ σημαντική για την κοινωνία, η εικόνα τους προς τα έξω διαμορφώνει ένα αισθητικό πλαίσιο. Στη δική μας περίπτωση, το Μέγαρο Μουσικής είναι ένας στιβαρός οργανισμός που λόγω της τοποθεσίας και του κτιρίου με τα μεγάλα πανό είναι ένα statement μέσα στην Αθήνα.
Η δική μας σκέψη ήταν πως το Μέγαρο Μουσικής δεν πρέπει να επικοινωνήσει μόνο τα event, αλλά καθώς είχαμε μπει σ' αυτή την ευαίσθητη οικονομική φάση της χώρας, θεωρήσαμε πως ήταν σωστό να «πει» κάτι ο οργανισμός, να ανατρέξουμε σε κάποιες κλασικές αξίες της ελληνικής κοινωνίας και να περάσουμε ένα μήνυμα αισιοδοξίας και μετριοφροσύνης που σπανίζει.
Έτσι δημιουργήσαμε μια ταυτότητα που έχει αφήσει εντυπώσεις στον κόσμο, όχι μόνο σ’ αυτούς που εμπλέκονται με τον πολιτισμό. Μπαίνω σε ταξί και ο οδηγός ξέρει τη δουλειά μας, αυτό είναι σημαντικό.
Ένα παιδί από σχολείο που είχε επισκεφθεί το Μέγαρο σχεδίαζε το εικαστικό που υπήρχε στο εξώφυλλο ενός καταλόγου μας, έναν ιππότη. Όταν μια συνάδελφος το ρώτησε γιατί το κάνει αυτό, εκείνο απάντησε πως φαντάζεται εκείνον που το σχεδίασε, ότι θα είναι και αυτός ένας ιππότης, αυτό ήταν πολύ γλυκό. Και ένας άνθρωπος που είχε αγωνία για τον τοκετό της γυναίκας του, είπε έξω από το Νοσοκομείο Αλεξάνδρα πως οι εικόνες που βλέπει απέναντι του φτιάχνουν τη διάθεση.
Είμαστε πιστοί σε ένα συγκεκριμένο ύφος. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια δυνατή εικόνα με κάποιες από τις λεπτομέρειες της παράστασης, που να δίνει μια γενικότερη εντύπωση και όχι να γίνεται αναλυτική.
Είμαστε αρκετά εικονογραφικοί και υπάρχει μια εικαστικότητα στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την εικονογράφηση. Θέλουμε ό,τι χρησιμοποιούμε να είναι κατανοητό, το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να έχει σουρεαλισμό αλλά σαν φόρμα χρώμα και σύνθεση, όλα τα στοιχεία είναι καθαρά. Επίσης, έχουμε εισάγει το μάτι ως βασικό στοιχείο στην εικόνα του Μεγάρου Μουσικής που συμβολίζει το ανθρώπινο στοιχείο, το θέαμα, το κοινό, την οπτική του καλλιτέχνη.
Φέτος, η ταυτότητα είναι πιο αφαιρετική απ’ ότι έχουμε κάνει μέχρι σήμερα, λιγότερο περιγραφική και με λίγη τρέλα. Μας αρέσουν οι συνδυασμοί χρωμάτων γιατί αποτελούν μια επιπλέον πρόκληση στον σχεδιασμό. Παράλληλα, βγάζουν συναισθήματα τα χρώματα. Ως κοινωνία έχουμε μπόλικο συναίσθημα, κάτι που οφείλει το αποτυπώσει ένας οργανισμός σαν το Μέγαρο Μουσικής που απευθύνεται στο ευρύ κοινό.
Δείτε δουλειές της Polkadot Design για το Μέγαρο Μουσικής, το Μουσείο Ακρόπολης και για το Lincoln Center της Νέας Υόρκης
Περισσότερες πληροφορίες για το δημιουργικό γραφείο θα βρείτε εδώ.